صومعه دیر کاترین یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های جهان است که روی دامنه کوه سینا در مصر قرار دارد. این صومعه تاریخی فعال به جهت موقعیت جغرافیایی و داستان ده فرمان حضرت موسی (ع) شهرت فراوانی کسب کرده است. در محوطه صومعه دیر کاترین مصر، کلیسا، کتابخانه، مسجد و موزه هم قرار دارد و بسیاری از مردم نقاط مختلف جهان جهت بازدید و زیارت به این منطقه سفر می کنند.

صومعه سنت کاترین

تاریخچه صومعه دیر کاترین

صومعه دیر کاترین در قرن پنجم میلادی به دستور امپراطور روم شرقی و به دلیل شکایت راهبان گوشه نشین مبنی بر هجوم یاغیان ساخته شده است. در همان سال ها در حدود صد خانوار از کشور رومانی جهت نگهداری از دیر کاترین به این مکان آورده شدند. صومعه سنت کاترین از سال 2002 میلادی جزو میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و هم اکنون مالکیت آن در اختیار کلیسای ارتدکس شرقی و ارتدکس یونان قرار دارد.

صومعه دیر کاترین همان مکان ذکر شده در داستان ده فرمان عهد عتیق تورات است و به همین جهت مورد تقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان قرار دارد. جالب است بدانید که در این صومعه سندی منسوب به حضرت محمد (ص) قرار دارد. این سند یک صلح نامه بوده که گفته می شود توسط حضرت علی (ع) به نگارش درآمده است. در این سند یک اثر دست مشاهده می شود که می گویند اثر دست مربوط به پیامبر اسلام (ص) است.

تاریخچه صومعه دیر کاترین

آدرس صومعه دیر کاترین

صومعه دیر کاترین در شهر شرم الشیخ در چند کیلومتری سکونتگاه «المیلجا» (AL-Milga) قرار دارد. (المینجا مکانی متشکل از چند هتل، مسافرخانه کوچک و رستوران های ساده است.) این زیارتگاه یک مکان محصور شده در میان قله های رشته کوه سینا است. دیر کاترین در حدود 5000 فوت یا 1500 متر از سطح دریا بالاتر است و یک آغاز جذاب برای کوهنوردی محسوب می شود.

آدرس صومعه سنت کاترین

کلیسای تجلی نقطه کانونی صومعه سنت کاترین

کلیسای تجلی یا Church of the Transfiguration اصلی ترین مکان صومعه دیر کاترین بوده که به دستور امپراطور بیزانس «ژوستینین» ساخته شده است. در این مکان مقدس و دلنواز دیوارهایی سراسر نقاشی شده مشاهده می شود. ستون های گرانیتی با شاخ و برگ های زیبا دالان های کلیسا را مجزا می کنند. شبستان کلیسای تجلی نیز یک مکان شگفت انگیز است که توسط مجسمه ای طلایی از محراب جدا می شود. جالب توجه است که در کلیسای مذکور و در مکانی مجزا از محدوده بازدیدکنندگان، یک تابوت مجلل و تزئین شده حاوی بقایای سنت کاترین قرار دارد و این تابوت هدیه ای از طرف امپراطور روسیه به صومعه دیر کاترین است. اوج آرام مجری مستقیم تور شرم الشیخ، یکی از خدماتی که ارائه میدهد بازدید از بناهای تاریخی مصر می باشد.

کلیسای تجلی مصر

بوته مشهور سوزان

در صومعه دیر کاترین بوته ای مشهور به نام بوته سوزان قرار دارد. این بوته بر اساس افسانه ای از نسل بوته عهد عتیق و همان گیاهی است که خداوند از طریق آن با حضرت موسی (ع) سخن گفت. امروزه بوته افسانه ای سوزان توسط حصاری جدا شده است تا از دسترس بازدیدکنندگان در امان بماند؛ چرا که در گذشته شاخه های آن را جدا کرده و با خود می بردند.

بوته سوزان

مسجدی ساده در صومعه سنت کاترین

در صومعه دیر کاترین مسجدی ساده با مناره ای زیبا نیز قرار دارد. این مسجد توسط راهبان در قرن یازده میلادی ساخته شده است. دلیل ساخت این مسجد جلوگیری از تخریب کلیسای تجلی توسط مسلمانان بوده است که در دوران حکومت فاطمیه احداث می شود.

کتابخانه و موزه نفیس دیر سنت کاترین

کتابخانه ای ارزشمند و مجموعه ای نفیس از متون و نسخ خطی نیز در صومعه دیر کاترین قرار دارد که البته برای بازدید عموم آزاد نیست. در این کتابخانه بیش از 2000 نسخه خطی به زبان های عربی، ترکی، روسی، سریانی، فارسی و آمهری نگهداری می شود.

موزه صومعه سنت کاترین نیز گنجینه ای از دستنوشته های مذهبی، نمادین و هنری است. اغلب اشیای موجود در این موزه دور از دسترس بازدیدکنندگان است. موزه مذکور در غرب کلیسا و در بالای یک پلکان واقع شده است. پوسته قدیمی ترین انجیل در جهان یکی از جذاب ترین اشیای این موزه به شمار می رود.

بازدید از باغ های سرسبز

علاوه بر زیبایی های داخل صومعه دیر کاترین سینا فضای خارج از صومعه نیز جذابیت های بسیاری دارد. باغ های سرسبز و چشم نوازی در اطراف دیر مشاهده می شود که پر از گل های باطراوت و میوه و سبزیجات لذیذ است. اغلب گردشگران در هنگام تماشای صومعه از مشاهده زیبایی این باغ های رنگارنگ نیز لذت می برند. عکس تصویر های دیر کاترین یکی از جالب ترین عکس های مکان های گردشگری مصر است. این عکس های پربازدید توسط عکاسان ماهر و توریست های عادی گرفته می شود و در صفحات مجازی و سایت های خبری به نمایش در می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید