قلعه کادیفه یا کادیفه قلعه یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری ازمیر است. این قلعه تاریخی یادگار قرن چهارم پیش از میلاد است و در طول تاریخ دستخوش دگرگونی هایی شده است. در واقع این بنای تاریخی در امپراتوری های مختلف از جمله عثمانی، بیزانس، یونان و … تغییراتی را به خود دیده است. این بنای تاریخی به نام قلعه کادیفه کاله ازمیر نیز شناخته می شود. در میان بناهای تاریخی، قلعه کادیفه شکوه معماری دوره عثمانی را به نمایش می گذارد. شکوه و سبک باستانی این قلعه هر فردی را مجذوب خود می کند. همانطور که گفته شد زمان احداث این بنا به زمان عثمانی بر می گردد.

اما شاید با خود فکر کنید که قلعه توسط چه کسی بنا شده است؟ دژ کادیفه توسط یکی از سرداران بزرگ اسکندر مقدونی به نام لیمکوس ساخته شده است. در واقع ازمیر شهری تحت سیطره پرگامون بود که به نام اسمیرنا شناخته می شد. باید گفت ازمیر شهری تحت سلطه رم بود که بعد ها به حکومت بیزانس واگذار شد. در انتهای فراز و نشیب های تاریخی، حکمرانی بر شهر به دست اعراب و سلجوقی ها افتاد. طبق اسناد تاریخی در دهه 1440 میلادی قلعه کادیفه توسط یکی از سلاطین عثمانی فتح گردیده است. امروزه بسیاری از افراد که به ترکیه سفر می کنند، این شهر را برای گردشگری نیز انتخاب می کنند. شما نیز بهتر است در سفر خود به ترکیه بازدید از این مکان را از دست ندهید. کادیفه، بنایی با شکوه و تلفیقی از هنر معماری باستانی و عثمانی است.

بقایای قلعه کادیفه

همانطور که اشاره شد این بنا در زمان سلاطین مختلف دستخوش تغییراتی بوده است. بازسازی هایی نیز بر روی قلعه کادیفه کاله انجام شده است. در قسمت بیرونی بخشی از دیوار جنوبی برج پنجم در غرب دژ باقی مانده است. در قسمت داخلی و ورودی قلعه در سمت چپ قسمت هایی از یک مسجد دیده می شود. طبق شواهد تاریخی این مسجد در دهه های پایانی قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. با این وجود همین قسمت باقی مانده از قلعه نیز جذابیت خاص خود را دارد. بسیاری از افراد از سراسر دنیا به این شهر سفر می کنند تا این اثر تاریخی را که معماری زمان های مختلف را به خود دیده است، از نزدیک مشاهده کنند البته در سال های اخیر نیز تغییرات و تعمیراتی بر روی این بنای تاریخی صورت گرفته است. در سال 2007 میلادی تعمیرات اساسی در قلعه انجام شد که بر روی جذب گردشگر آن تاثیر بسزایی داشت.

بقایای قلعه کادیفه

موقعیت جغرافیایی

از نظر جغرافیایی این دژ نزدیک به نوار ساحلی دریای اژه قرار دارد. در واقع در قسمت بالایی این قلعه شما می توانید زیبایی شهر ازمیر یا بهتر است بگوییم خلیج ازمیر را مشاهده کنید. این قلعه از ابتدا بر روی یک تپه بنا شده است و همین موضوع جذابیت قلعه کادیفه را افزایش داده است. شاید اگر به ازمیر سفر کنید از زبان بومی ها نام قلعه مخملی را بشنوید. در واقع از قرن هفدهم به بعد دژ کادیفه به نام قلعه مخملی نیز شناخته می شد. بسیاری از گردشگران این قلعه را مجموعه جذابی از ویرانه ها می دانند که بقایای آن هر فردی را مجاب می کند که این دژ تاریخی را برای گردش و بازدید انتخاب کند. بقایای قلعه در حالت کلی شامل موارد زیر است:

  • برجک های دژ
  • دروازه های ورودی قلعه
  • طاق های دژ
  • حمام
  • مسجد قلعه که در قرن چهاردهم ساخته شده
  • آب انبار قلعه
  • و …

قلعه کادیفه کاله ازمیر

تغییرات قلعه کادیفه

با توجه به این که سال های بسیار زیادی از ساخت قلعه می گذرد اما این بنا همچنان باشکوه و مستحکم است. گفته می شود این قلعه به دستور امپراتوری رم برای دفاع در برابر تهاجم پارسیان در زمان جنگ ها احداث گردیده است اما با ورود اسلام به این شهر تغییراتی در بنا شکل گرفته است. همان طور که اشاره شد در قرن چهاردهم میلادی بنای یک مسجد به این قلعه اضافه شده است. حس مبهم و هیجان انگیز، توصیف هر بیننده ای است که قلعه کادیفه را از نزدیک دیده است. کادیفه در واقع نام کوهی است که این دژ بر روی آن بنا شده است. با ورود به قلعه و رسیدن به قسمت های بالایی شما می توانید تمامی مناظر شهر ازمیر را ببینید. قلعه ای که تاریخ بسیاری را به خود دیده است و توانسته است تا این لحظه در تاریخ استوار باشد. اگر شما هم از افرادی هستید که دوست دارید یک بنای تاریخی را با تمامی فراز و نشیب هایش از نزدیک ببینید و حس مبهم و هیجان انگیزی را تجربه کنید، دیدن قلعه ازمیر را از دست ندهید.

امیدواریم که از خواندن این نوشته لذت برده و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. شما همچنین می توانید در صورت داشتن نظرات و انتقادات آن را با ما در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید