کاخ دولما باغچه که نگین کاخ ترکیه نیز شناخته می شود، یکی از شگفت انگیزترین مکان هایی است که از دوره عثمانی به جای مانده و می تواند نمایانگر معماری سنتی – اروپایی این حکومت باشد. کاخ دولما باغچه اکنون به عنوان موزه و محلی برای پذیرایی مهمانان سیاسی استفاده می شود. تا قبل از این بنا، کاخ توپکاپی مرکز امپراتوری عثمانی بود و پس از آن 20 سال میزبان حکومت داری شاهان عثمانی شد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی این مکان دیدنی با معماری به سبک نئوکلاسیک و روکوکو بپردازیم.

درباره کاخ دولما باغچه

ابتدا در خصوص این مکان تاریخی باید بدانید که در استانبول ترکیه واقع شده است و قدمت آن به بیش از 179 سال قبل باز می گردد. این بنای تاریخی از دوره پادشاهی عثمانی به جای مانده و اولین بار توسط عبدالمجید اول، 31 امین سلطان پادشاه عثمانی ساخته شده است.

کاخ دولما باغچه که می توانید آن را با نام Dolmabahçe Sarayı نیز بیابید، در کنار تنگه بسفر واقع شده است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند. اگر قصد رفتن به استانبول را دارید پیشنهاد می کنیم این مجموعه را که جزو 10 جاذبه های گردشگری استانبول به شمار می آید، مشاهده کنید. علاوه بر بافت قدیمی آن که می تواند نمایانگر معماری دوره عثمانیان به سبک اروپایی باشد، این مکان در حدود 20 سال به عنوان مرکز اداری این امپراتوری استفاده شده است. برای بازدید کامل این مکان باید مساحتی حول 110 هزار متر مربع را بپیمایید.

  • کاخ دلمه باغچه به عنوان بزرگترین کاخ کشور ترکیه شناخته می شود. این مکان از 3 طبقه، 285 اتاق و نیز 44 سالن و 68 سرویس بهداشتی تشکیل شده است.
  • هدف از ساخت این مجموعه علاوه بر اسکان خانواده های سلطنتی، مدرن سازی استانبول توسط عبدالمجید اول بود. در مجموع هزینه آن 5 میلیون پوند طلای عثمانی (35 تن طلا) شده است که در طول 13 سال ساخته شد.
  • جالب است بدانید آتاترک در سن 57 سالگی بر روی تختی در یکی از اتاق های این کاخ درگذشت.

هزینه ورود به کاخ دولما باغچه

هزینه ورودی کاخ دولما باغچه

در کل کاخ دولما باغچه از 4 بخش کلی تشکیل شده است که شامل باغ سرسبز (فضای بیرونی)، موزه کاخ، موزه موسیقی و موزه ساعت می باشد. برای ورود به این مکان دیدنی باید 2 هزینه جداگانه پرداخت کنید که عبارتند از:

  • 120 لیر ترکیه برای بازدید از بخش های مختلف کاخ.
  • 90 لیر جداگانه برای مشاهده بخش حرم که محل زندگی سلطان و اعضای خاندان پادشاهی بوده است.
  • 90 لیر دوم هزینه ای است که جداگانه در صورت مشاهده حرم باید پرداخت شود.
  • زمان بازدید برای مراجعه کنندگان، هر روز هفته (به جز دوشنبه ها و مناسبت های رسمی ترکیه) است که از ساعت 6 – 16 عصر پذیرای مراجعه کنندگان می باشد. پیشنهاد می کنیم برای بازدید از این مکان، با لیدرهای راهنمای آن همراه شوید.

کاخ توپکاپی کجاست؟

کاخ توپکاپی

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، کاخ توپکاپی تا قبل از کاخ دولما باغچه dolmabahce، 4 قرن محل اقامت درباریان سلطان و مقر حکومت عثمانیان بوده است. این مکان نزدیک عبادتگاه ایا صوفیه واقع شده و با کاخ در حدود 9 کیلومتر فاصله دارد. قدمت این بنا به 556 سال قبل باز می گردد که توسط سلطان محمد دوم، هفتمین پادشاه عثمانی ساخته شده است.

این مکان در کوهپایه ای نزدیک به دریای مرمره با ارتفاع بالاتر ساخته شده است که این منطقه، میزبان بناهای کهن و معماری های قدیمی بسیاری می باشد. با توجه به بازسازی های مختلفی که روی این بنا انجام شده است، باید بدانید این بنا هم شامل معماری اسلامی، عثمانی و نیز معماری اروپایی است. یک نکته جالب دیگر در مورد این کاخ، میزبانی آن از بیش از 30 پادشاه در طول این 4 قرن بوده است.

بخش های مختلف این کاخ عبارتند از: حیاط اول، دوم، سوم و چهارم، حرمسرا، دروازه پادشاهی، سعادت، دروازه میانی، کتابخانه، راهرو طلایی، موزه توپکاپی، تالار یادگارهای مقدس، گنجینه امپراتوری و مجموعه ظروف. هزینه بازدید از این مکان 650 لیر بوده و گردشگران می توانند در طول هفته به غیر از روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی ترکیه، از ساعت 9 – 18 عصر از این مکان بازدید کنند.

نحوه رفتن از تکسیم به کاخ دولما باغچه

چگونه از تکسیم به کاخ دولما باغچه برویم؟

یکی از پرسش های مهم کاربران برای بازدید از کاخ دولما باغچه، چگونگی رفتن به این مکان است. اگر در میدان تکسیم ترکیه وجود دارید، کمتر از 15 دقیقه (با ماشین) با این مکان فاصله خواهید داشت. برای رفتن به این کاخ از این میدان باید مسیر زیر را طی کنید

  • مسیر اول: ابتدا در میدان تکسیم سوار مترو شده و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید. سپس می توانید با 15 دقیقه پیاده روی، مسیر 500 متری را طی کرده و به درب جلویی این کاخ برسید.
  • مسیر دوم: همچنین شما می توانید سوار اتوبوس به خط 42T شده و در ایستگاه بشیکتاش پیاده شوید. حال می توانید با یک پیاده روی کوتاه، به این کاخ برسید.

محل دقیق کاخ دولما باغچه

آدرس کاخ دولما باغچه در استانبول

  • Vişnezade, Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul, ترکیه

همچنین در صورتی که نمی توانید آدرس مذکور را بیابید، می توانید از طریق لینک زیر این مکان را در گوگل مپ مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید