سفر به کشور مصر و بازدید از مکان‌های شگفت انگیز آن آرزوی هر گردشگری است. مصر نخستین مکانیست که تمدن‌ها در آن شکل گرفتند و اولین شهرها در آن ساخته شدند. شهر اسکندریه یکی از بنادر بسیار مهم و بعد از شهر قاهره دومین شهر بزرگ در کشور مصر است. این شهر در سواحل دریای مدیترانه قرار گرفته و به همین دلیل به عروس مدیترانه نیز شهرت دارد. بندر اسکندریه به دستور اسکندر مقدونی پس از فتح مصر ساخته شد.

از این رو نام آن را اسکندریه نهادند. این شهر در زمان بطلمیوس بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شهر دوران باستان شناخته می‌شد. اسکندریه در دوران باستان میزبان یکی از عجایب هفتگانه به نام فانوس دریایی واقع در جزایر فرعون‌ها بوده است. متاسفانه امروزه اثری از آن باقی نمانده و تنها می‌توان خصوصیات و ویژگی‌های آن را در کتاب‌های تاریخ نویسان دنیای باستان جستجو کرد. در ادامه قصد داریم بیشتر با این شهر شگفت انگیز و تاریخی آشنا شویم.

معرفی اسکندریه

جمعیت شهر اسکندریه

شهر اسکندریه مهم‌ترین بندر و دومین شهر بزرگ کشور مصر است. این شهر پس از فتح مصر توسط اسکندر مقدونی ساخته شد و در همان زمان به یکی از زیباترین و مدرن‌‌ترین شهرهای دنیای باستان بدل شد.

در گذشته اکثریت ساکنان بندر اسکندریه را یونانیان، مصریان و یهودیان تشکیل می‌دادند. جمعیت ساکنان این شهر در زمان رومیان 500 الی 600 هزار نفر بوده است. شهر اسکندریه در حال حاضر دارای وسعتی برابر با ۲۶۷۹ کیلومتر مربع و جمعیت آن طبق سرشماری سال 2023 میلادی 6.1 میلیون نفر برآورد شده است.

جمعیت اسکندریه

کتابخانه شهر اسکندریه

کتابخانه شهر اسکندریه مصر یکی از بزرگ‌ترین و بی همتاترین کتابخانه‌ها در جهان باستان بوده است. ایده برپایی چنین کتابخانه‌ای در زمان بطلمیوس اول مطرح گردید. اما این ایده تا زمان سلطنت بطلمیوس دوم پسر بطلمیوس اول عملی نشد. به دستور بطلمیوس دوم طومارهای پاپیروسی از تمام نقاط مصر و سایر کشورهای مجاور جمع آوری شدند.

بنا به روایات تعداد این طومارها بیش از 40 هزار یا به روایتی دیگر 400 هزار عدد بوده است. در ادوار مختلف اندیشمندان یونانی و رومی در این کتابخانه سکنی گزیدند و از منابع آن بهره بردند.

اما در زمان حکومت بطلمیوس هشتم کتابخانه شهر اسکندریه با بی مهری پادشاه مواجه شد و در زمان کوتاهی متروکه گشت. تا اینکه با حمله ژولیوس سزار رومی، کتابخانه عظیم آن در آتش سوخت و به کلی از بین رفت. پس از آن حاکمان سعی بر احیای دوباره کتابخانه اسکندریه داشتند و مجددا شروع به جمع آوری منابع از دست رفته نمودند. اما کمبود بودجه از سوی دولت روم موجب تضعیف کتابخانه و شورش داخلی در خلال سال‌های 270 تا 275 میلادی به از بین رفتن کامل آن انجامید.

کتابخانه اسکندریه

طبق منابع باستانی کتابخانه شهر اسکندریه از چندین قسمت مختلف شامل راهروی پاپیروس‌ها، اتاق‌های مطالعه، سالن اصلی مطالعه، اتاق‌های برگزاری جلسات، سالن‌های سخنرانی، سالن غذاخوری و باغ‌ها تشکیل شده بود. این کتابخانه به هیچ مکتب فلسفی وابسته نبود و پناهگاهی برای بیان نظریات روشنفکران از سراسر دنیا محسوب می‌شد.

نمایندگان بطلمیوس با در اختیار داشتن بودجه نامحدود و با هدف جمع آوری کتاب‌های بیشتر به اقصار نقاط دنیا سفر می‌کردند. البته تمرکز اصلی به جمع آوری هرچه بیشتر نسخه‌های اشعار هومر بود. این اشعار در سیستم آموزشی شهر اسکندریه جایگاه ویژه‌ای داشتند و بیشتر از سایر متون مورد توجه قرار می‌گرفتند.

نقاشی کتابخانه باستانی

بهترین رستوران های شهر اسکندریه

رستوران Fish Market : نمی‌شود به یک شهر ساحلی سفر کنید و از غذاهای دریایی لذت نبرید. غذاهای مدیترانه‌ای آن هم در شهر اسکندریه بی نظیر هستند. رستوران Fish Market یک رستوران در کنار ساحل با فضایی دوستانه است که خوراک‌های دریایی بسیار تازه و لذیذی را برای میهمانان سرو می‌کند. سس‌هایی که در کنار غذا سرو می‌شوند بی نظیرند و لذت صرف غذا را دو چندان می‌کنند.

رستوران دهکده بالبا Balbaa Village : رستوران دهکده بالبا یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شهر اسکندریه است. این رستوران از فضای بسیار وسیعی برخوردار است و به طبخ غذاهای خوشمزه شهرت دارد. منوی این رستوران شامل انواع خوراک‌ها کبابی، دریایی و… است.

• رستوران محمد احمد Mohamed Ahmed Restaurant : رستوران محمد احمد به فلافل‌های مصریش معروف است. قیمت غذاهای این رستوران در عین خوشمزگی بسیار مناسب است. اگر به غذاهای ادویه دار و تند و تیز علاقه دارید حتما به رستوران محمد احمد سر بزنید.

• رستوران باشگاه یونانی : یکی از رستوران‌های پرطرفدار شهر اسکندریه است. این رستوران در کنار ساحل قرار گرفته و ویوی زیبایی به دریا دارد. منوی این رستوران تمام خوراک‌ها را ارائه می‌دهد و هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد.

بهترین هتل های شهر اسکندریه

شهر اسکندریه هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای تور مصر است. از این رو اقامتگاه‌ها و هتل‌های فراوانی در این شهر احداث شده‌اند. در ادامه به طور اختصار به معرفی شاخص‌ترین هتل‌ها خواهیم پرداخت.

1. هتل Steigenberger Cecil Hotel Alexandria
هتل 4 ستاره Steigenberger در منطقه تجاری اسکندریه و مشرف به خلیج و باشگاه قایقرانی واقع شده است. فضای هتل تحت تأثیر معماری و طراحی داخلی مدرن خودنمایی می‌کند. Steigenberger Cecil Hotel Alexandria دارای اتاق‌های بزرگ با تخت‌های فرانسوی، لوسترها، فرش‌ها و مبلمان زیبا محیطی هنرمندانه و با طراوتی را به وجود آورده است. رستوران‌های هتل دارای شهرت تاریخی هستند. همچنین می‌توانید از نوشیدن در بار مونتی که به نام مارشال مونتگمری معروف نامگذاری شده است لذت ببرید. Steigenberger Cecil Hotel Alexandria برای افرادی که از دریافت خدمات بی‌عیب و نقص و توجه به جزئیات لذت می‌برند جای بسیار مناسبی است.

هتل Steigenberger Cecil Hotel Alexandria

2. هتل Eastern Al Montazah
هتل 4 ستاره Eastern Al Montazah یک هتل مدرن به سبک شرقی واقع در شهر اسکندریه است. این هتل در نزدیکی باغ سلطنتی ال منتهی، ساحل ماموره و محوطه تاریخی ابوقیر قرار گرفته است. جاذبه‌هایی چون دخمه‌های کوم الشقافه در 15 کیلومتری و سن استفانو Grand Plaza در 7 کیلومتری هتل Eastern Al Montazah قرار دارند.

هتل Eastern Al Montazah

هتل Eastern Al Montazah دارای 56 اتاق و سوئیت است که بیشتر آنها مشرف به استخر خصوصی هستند. برخی از اتاق‌ها دارای نشیمنگاهی برای استراحت می‌باشند که آسایش شما را دو چندان می‌کند. از امکانات هتل می‌توان به جکوزی و خدمات ماساژ اشاره کرد که برای استفاده از خدمات آنها باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید.

3. هتل چهار فصل اسکندریه در سن استفانو Four Seasons Hotel Alexandria At San Stefano
هتل 3 ستاره چهار فصل اسکندریه یک اقامتگاه 118 اتاقه به همراه 7 رستوران با منوهای غذایی متنوع، زمین تنیس، باشگاه ورزشی 24 ساعته، 2 عدد کافی شاپ و 2 عدد بار است. همچنین ماساژ درمانی، استخر، سونا و جکوزی از امکانات ویژه هتل هستند که راحتی و آسایش میهمانان را فراهم می‌کنند. علاوه بر این موارد هتل خدمات اجاره لیموزین و خودرو شهری را نیز ارائه می‌دهد. مرکز تجاری هتل به صورت 24 ساعته میزبان میهمانان عزیز است.

هتل Four Seasons Hotel Alexandria At San Stefano

4. هتل آمون اسکندریه Amoun Hotel Alexandria

هتل 3 ستاره آمون تنها 3 کیلومتر از محل فانوس دریایی باستانی اسکندریه فاصله دارد. اتاق‌های آن دارای بالکن اختصاصی و مجهز به تلویزیون LED هستند. کفپوش‌های چوبی و پنجره‌های بزرگ، فضایی گرم و صمیمی در اتاق‌ها به وجود آورده‌اند. بوفه هتل هر روز صبح با منوی متنوع از غذاهای بومی و بین المللی بسیار لذیذ از میهمانان پذیرایی می‌کند. همچنین برای صرف نوشیدنی می‌توانید از فضای باز کافی شاپ هتل نیز لذت ببرید. هتل آمون تنها 5 دقیقه با ایستگاه قطار، 3 کیلومتر با کتابخانه شهر اسکندریه و 6 کیلومتر با فرودگاه بین المللی اسکندریه فاصله دارد.

تاریخچه شهر اسکندریه مصر

شهر اسکندریه پس از فتح مصر و به دستور اسکندر مقدونی بنا شد. از این رو نامش را از موسس آن اسکندر مقدونی تاثیر گرفتند. شهر از زمان تاسیس تا به امروز از مهم‌ترین بنادر کشور مصر شمرده می‌شده است. به دستور اسکندر بناهای شگفت انگیزی در این شهر ساخته شده که امروزه تنها یاد و خاطره‌ای از آنها در کتب قدیمی برجای مانده است. برج فانوس دریایی اسکندریه که یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود در جزیره فرعون‌ها قرار داشته که کشتی‌های سرگردان در دریای مدیترانه را راهنمایی می‌کرده است.

البته به تازگی بقایایی از شهری قدیمی در ساحل شهر کشف شده که قدمت این شهر را به 7 قرن پیش‌تر از ورود اسکندر مقدونی به مصر باز می‌گرداند. اما با این حال بندر اسکندریه با ورود اسکندر مقدونی رونق گرفت و در تمام دنیا به شهرت رسید.

این شهر زیبا توسط ژولیوس سزار و در زمان حکومت کلئوپاترا مورد هجوم قرار گرفت و بسیاری از شگفتی‌های آن در خلال جنگ از بین رفت. از مهم‌ترین بناهای این شهر می‌توان به بزرگ‌ترین کتابخانه جهان موسوم به کتابخانه شهر اسکندریه اشاره کرد که توسط ارتش روم در آتش سوخت.

جاذبه های گردشگری شهر اسکندریه

شهر اسکندریه یکی از شهرهای بزرگ دوران باستان با بناهای شگفت انگیز بوده است. امروزه برخی از این آثار همچنان بر جای مانده‌اند. علاوه بر این با گذشت زمان موزه‌ها و کاخ‌های زیبایی در این شهر ساخته شدند که در نوع خود بی نظیر هستند.

سالن تئاتر رومی : این مکان تاریخی در مرکز شهر واقع شده است. سالن تئاتر رومی در قرن چهارم میلادی و در زمان حکومت رومیان بر بندر اسکندریه ساخته شده است. این بنای تاریخی در سال 1960 به طور اتفاقی در حین جستجو برای یافتن مقبره اسکندر مقدونی کشف شد.

سالن تئاتر رومی

معبد الرأس السوداء : این معبد متعلق به اواخر قرن دوم میلادی است و توسط رومیان حاکم بر شهر اسکندریه ساخته شده است. معبد راس السوداء دارای 2 طبقه مجزا که طبقه نخست برای برگزاری آیین‌های مذهبی و دیگری برای اسکان کشیشان معبد بوده است. در حین حفاری این معبد تندیس‌های با ارزشی از خدایان رومی کشف شده‌اند که برای حفاظت و بازدید عموم به موزه منتقل گردیدند.

معبد الرأس السوداء

کتابخانه اسکندریه : کتابخانه اسکندریه در سال 2002 و به یاد کتابخانه باستانی شهر اسکندریه افتتاح شد. این کتابخانه در حال حاضر بزرگ‌ترین کتابخانه کشور مصر و یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان می‌باشد. در محوطه کتابخانه تندیسی عظیمی از بطلمیوس دوم قرار داده شده است. طراحان بنای کتابخانه برای بزرگداشت فرعون مصر بطلمیوس دوم که ساخت کتابخانه اسکندریه را 300 سال پیش از میلاد مسیح آغاز کرده بود و علاقه بسیاری به آن داشت، این تندیس را نصب کرده‌اند.

نقاشی برج فانوس دریایی شهر اسکندریه

کاخ راس التین : کاخ راس التین یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های کشور مصر به شمار می‌آید. این کاخ مجلل در سال 1834 و به دستور محمد علی پاشا و توسط معماران اروپایی و مصری در بخش ساحلی دریای مدیترانه بنا شد. سبک معماری این کاخ برگرفته از معماری اروپایی است. گفتنیست که کاخ راس التین محل تولد فوزیه نوه‌ی محمدعلی پاشا، ملکه ایران و شاهزاده مصری و همسر نخست محمدرضا شاه پهلوی است.

تصاویر دیگری از اسکندریه :

نمایی دیگر از شهر اسکندریه

عکس های شهر اسکندریه

شهر اسکندریه مروارید مدیترانه

شهر اسکندریه مروارید مدیترانه

نمایی دیگر از شهر اسکندریه

نمایی دیگر از شهر اسکندریه

پل استنلی

پل استنلی

امیدواریم که از خواندن این نوشته لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید