استانبول، یکی از بزرگ‌ترین شهر های قاره اروپا به حساب می آید و پر جمعیت ترین شهر ترکیه نیز می باشد. استانبول جاذبه های توریستی فراوانی است و به همین دلیل، سالانه بسیاری از گردشگران، تور استانبول را به عنوان مقصد تفریحی خود، انتخاب می کنند. یکی از مکان های مشهورِ شهر بازار بزرگ استانبول است. این بازار، تنها یک مرکز خرید کالا نیست و جاذبه ای توریستی نیز می باشد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی جامع را در مورد بازار بزرگ استانبول، به شما ارائه دهیم. اگر شما هم می خواهید با بازار فوق بیشتر آشنا شوید، تا پایان همراه ما باشید. بازار بزرگ شهر استانبول، در دوره حکومت عثمانی و توسط سلطان محمد فاتح، ساخته شده است.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

تاریخچه به اواسط قرن چهاردهم میلادی باز می گردد. در سال 1435 میلادی، سلطان محمد فاتح (پادشاه حکومت عثمانی)، شهر استانبول امروزی را فتح کرد و مدتی بعد (سال 1455 میلادی)، دستور ساخت بازار بزرگ شهر استانبول را صادر نمود. در این بازار، ابتدا فقط تجارت پارچه انجام می شد و به همین دلیل، نام آن را بازار پارچه فروشان جواهر گذاشتند. مدتی پس از پایان ساخت بازار پارچه فروشان، سلطان محمد فاتح دستور داد تا بازار دیگری را در ضلع شمالی بازار فوق، بسازند. نام بازار جدید، صندل بود و تجارت پارچه از بازار جواهر، به این بازار انتقال یافت. بازار پارچه فروشان جواهر نیز به فروش لوازم لوکس و مدرن اختصاص داده شد. با گذشت زمان، تاجران فروشگاه های مختلفی را در بین بازار های پارچه فروشان جواهر و صندل، تاسیس کردند و در ابتدای قرن هفدهم میلادی، هر دو بازار فوق، به یک بازار بزرگ تبدیل شدند. بازار بزرگ استانبول از ابتدای تاسیس، امنیت بسیار بالایی داشته است اما کتاب های تاریخی بیان کرده اند که از این بازار در اواخر قرن پانزدهم میلادی، دزدی شده است البته، مدتی پس از وقوع این حادثه، حکومت عثمانی دزد را پیدا کرد و به دار آویخت. شما می توانید با استفاده از تراموا، مترو و تاکسی، از سراسر استانبول، به بازار بزرگ این شهر برسید.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

ساعت کاری بازار بزرگ استانبول

بازار در تمامی روز های هفته (به غیر از یکشنبه ها)، باز است. گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر، به این بازار مراجعه کنند و علاوه بر خرید وسایل مورد نیاز، از دیدن معماری بسیار زیبای بازار فوق نیز لذت ببرند. نکته ای دیگر اینکه، بازار بزرگ استانبول، بسیار وسیع و بزرگ است. به همین دلیل، بهتر است 2 یا 3 ساعت از وقت خود را به بازدید از این بازار اختصاص دهید. همچنین، اگر می خواهید در بازار استانبول گم نشوید، قبل از ورود به این بازار، نقشه جغرافیایی آن را نیز خریداری نمایید.

آدرس بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول در ناحیه فاتیح قرار گرفته است. این بازار از یک سمت، در نزدیکی ارگ قرار دارد و از سمتی دیگر، در کنار منطقه کاپالی چارشی واقع شده است. به منطقه کاپالی چارشی، محله بازار استانبول نیز می گویند. نکته ای دیگر اینکه، مسجد های نوروسمانیه و بایزید نیز در فاصله نزدیکی از بازار فوق قرار گرفته اند.

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم؟

مسیر رسیدن به بازار، بسته به مبداء شما متفاوت خواهد بود. شما باید ابتدا مبداء خود را مشخص کنید و سپس فرآیند مسیریابی را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر مبداء شما میدان تکسیم باشد، برای رسیدن به بازار بزرگ شهر استانبول، باید مراحل زیر را طی نمایید؛ شما باید ابتدا از طریق خط تراموا F1، خود را به محله کاباتاش برسانید و سپس در این محله، سوار خط تراموا T1 شوید. خط تراموا T1، شما را به ایستگاه مسجد بایزید و بازار بزرگ شهر استانبول، خواهد رساند همچنین اگر در بلوار آتاتورک قرار دارید، برای رسیدن به بازار بزرگ استانبول، باید مراحل زیر را طی نمایید؛ ابتدا در خیابان اسکی، از خط مترو H122 استفاده کنید و در ایستگاه لونت پیاده شوید. سپس، با استفاده از خط مترو M2، خود را به منطقه وزنچیلار برسانید. پس از پیاده شدن از مترو در این ایستگاه، با 10 دقیقه پیاده روی، به بازار بزرگ شهر استانبول خواهید رسید. نکته ای دیگر اینکه، شما می توانید از سایت مسیریابی iett استفاده نمایید و مسیر خود را در سراسر استانبول پیدا کنید.

فاصله بازار بزرگ استانبول تا میدان تکسیم

یکی از نکات مثبت نزدیکی به میدان تکسیم است. فاصله بازار استانبول از این میدان، تنها 3 کیلومتر می باشد. شما می توانید با استفاده از تاکسی و در مدت زمان پنج دقیقه، این فاصله را طی نمایید. مساجد تاریخی بایزید و فاتح، در نزدیکی بازار بزرگ شهر استانبول، قرار گرفته اند.

مناطق گردشگری در اطراف بازار بزرگ استانبول

مناطق گردشگری در اطراف بازار بزرگ استانبول 

همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز بیان کردیم، بازار بزرگ، یکی از جاذبه های دیدنی شهر استانبول می باشد، اما شما نباید از نواحی گردشگری اطراف این بازار، غافل شوید. در مناطق اطراف بازار بزرگ استانبول مکان های تاریخی بسیار زیبایی وجود دارند که در این بخش، به آنها اشاره خواهیم کرد؛

  1. مسجد تاریخی بایزید

مسجد تاریخی بایزید در فاصله بسیار کوتاهی از بازار بزرگ استانبول قرار گرفته است. طراحی و ساختِ این مسجد، به دوره حکومت بایزید دوم باز می گردد. شما می توانید پس از بازدید از بازار بزرگ، با پنج دقیقه پیاده روی به مسجد بایزید برسید.

  1. مسجد تاریخی فاتح

مسجد فاتح در محله فاتح قرار گرفته است و بزرگ ترین مکان مذهبی در شهر استانبول می باشد. در این مسجد معمولا دروس دینی و مذهبی تدریس می شود. شما می توانید با 15 دقیقه پیاده روی، از بازار بزرگ شهر استانبول، به مسجد فاتح برسید.

  1. دانشگاه ملی استانبول

دانشگاه ملی استانبول در نواحی اطراف میدان بایزید قرار گرفته است. محوطه این دانشگاه کاملا سرسبز می باشد و تعداد زیادی درخت در آن وجود دارند. همچنین، برج مرتفع بایزید نیز در این دانشگاه واقع شده است. شما می توانید با 10 دقیقه پیاده روی، از بازار بزرگ به دانشگاه ملی برسید.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد بازار بزرگ استانبول، به شما ارائه دادیم. این بازار، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و گردشگری استانبول است و سالانه، افراد بسیاری تنها برای بازدید از بازار فوق، به کشور ترکیه سفر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید