در معرفی مسجد حصار می توان گفت این مسجد تاریخی که از قدمت بالایی برخوردار می باشد؛ در شهر ازمیر ترکیه واقع شده است. این مسجد در قرن 16 میلادی ساخته شده و فردی با نام آیدین اوغلو یاکاپ بیگ اقدام به بنای این مسجد باشکوه نموده است. در رابطه با تاریخ دقیق ساخت این مسجد می توان گفت ساخت آن بین سالهای 1598 الی 1592 صورت گرفته است. بنابراین می توان این مکان را دارای قدمتی بالغ بر 100 سال دانست. مسجد حصار را نه تنها می توان یک مکان باشکوه به شمار آورد؛ بلکه می توان آن را یک فضای مقدس برای مسلمانان ترکیه دانست. فضایی که از نظر اسلامی دارای اهمیت بسزایی است. این مکان مذهبی که در حال حاضر یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر به شمار می آید؛ یکی از بزرگترین مسجدهای دنیاست. اگر نگاهی به ده مسجد بزرگ دنیا بیندازید؛ نام مسجد حصار را در این لیست خواهید دید.

مسجد حصار، مقدس با معماری چشم نواز

اگرچه مسجد حصار یکی از قدیمی ترین مسجدهای ازمیر محسوب می شود؛ اما در عین برخورداری از قدمت بسیار، معماری زیبا و چشم نوازش را حفظ نموده است. معماری ای که با معماری سایر مسجدها متفاوت است و باعث تمایز این مکان مذهبی شده است. آنچه باعث شده تا این مسجد معماری متمایزی پیدا کند؛ نمای سنگی آن است. در نگاه اول، متوجه نمای مستحکم و متشکل از سنگ این مکان خواهید شد. نمایی که با یک گنبد سربی تکمیل شده است. بله لایه فوقانی گنبد از جنس سرب می باشد.

علاوه بر نمای بیرونی، نمای داخلی مسجد نیز در نوع خود چشمگیر است. به طوری که اغلب معماران جهان با تماشای این نما، از آن به عنوان یک شاهکار یاد کرده اند. شاهکاری که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی هاست. با نگاه به محراب این مسجد، محو آن خواهید شد. همچنین منبر و اندرونی این مکان نیز برای تماشا، خالی از لطف نیستند. گنبد اصلی این مسجد که در مرکز آن واقع شده؛ بر جلوه و شکوه آن افزوده است. این گنبد دارای هشت ستون سنگی است. ستون هایی که از سنگ مرمر پوشیده شده اند. علاوه بر گنبد اصلی، دو گنبد دیگر با اندازه کوچکتر به چشم می خورند. گنبدهایی که در کنار گنبد بزرگ، تکامل یافته اند. این گنبدها، حکم مناره را داشته و بر جلوه ظاهری مسجد افزوده اند.

برگرفته از سبک تزئینات دوره عثمانی

در ادامه و راجع به معماری داخلی مسجد حصار می توان گفت این معماری از تزئینات دوره عثمانی، الگو گرفته است. طرح های خاصی که در در و دیوار مسجد دیده می شوند؛ متاثر از سبک معماری ازمیری اند. اگرچه برخی از بخش های مسجد، از معماری عثمانی، تاثیر گرفته و سبک کلاسیک را به تصویر می کشد؛ اما در برخی از قسمت های دیگر آن می توان معماری اروپایی را به چشم دید. بنابراین می توان سبک معماری این مسجد را یک سبک تلفیقی دانست که سبب جذابیت دوچندان آن شده است.

این مسجد که با معماری متفاوتش، همه را غرق در حیرت نموده؛ دارای بخش های مختلف از جمله نمازخانه بانوان است. به این نمازخانه که مراجعه کنید؛ متوجه می شوید در بخش انتهایی آن، یک در وجود دارد. این در را که باز کنید؛ تاکستانی عظیم را پیش روی خود خواهید دید. تاکستانی که نام آن بازگ رز است. تماشای این باغ هم فرصت خوبی خواهد بود برای اینکه با تمام جزئیات مسجد آشنا شوید.

مسجد حصار کجاست؟

مسجدی با موقعیت مکانی عالی

اگر بخواهیم موقعیت مکانی مسجد حصار را بررسی نماییم؛ متوجه می شویم این مکان مقدس و تاریخی در بهترین نقطه شهر واقع شده است بنابراین رفتن به آن آسان خواهد بود. خیلی از جاذبه های گردشگری ازمیر، فاصله کمی با مسجد دارند بنابراین افرادی که به عنوان گردشگر به این منطقه سفر می کنند؛ می توانند علاوه بر مسجد سایر نقاط دیدنی ازمیر را هم دیده و از آنها لذت ببرند. موزه فضای باز آگورا که در نزدیکی مسجد قرار دارد؛ نمونه ای از مکان های دیدنی است. مکانی که باید حتما از آن دیدن کرد. سایر موزه های ازمیر از جمله موزه باستان شناسی و موزه هنر و مجسمه سازی نیز به آن نزدیک اند.

دارای بهترین دسترسی

مسجد حصار ازمیر نه تنها از یک موقعیت مکانی ایده آل برخوردار می باشد؛ بلکه دارای بهترین نوع دسترسی است. تمامی امتیازات متعلق به این مسجد باعث شده اند تا این مکان مذهبی در کانون توجه دنیا قرار گیرد. گردشگرانی که قصد رفتن به این مسجد و دیدن آن را دارند؛ می توانند از تاکسی های شهری استفاده کنند. این مسجد در تمام ایام هفته باز است و محدودیتی در این خصوص ندارد همچنین همه گردشگران می توانند آزادانه به این مسجد رفت و آمد کنند؛ بدون اینکه نیاز به تهیه بلیط داشته باشند. بازدید از این مکان به طور کاملا رایگان صورت گرفته و هزینه ای را در بر نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید