عجایب مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه، یکی از جاذبه های گردشگری استانبول ترکیه بوده که هر ساله، گردشگران زیادی از این مکان تاریخی دیدن می کنند. این مسجد یک مسجد معمولی نبوده و دارای شگفتی های منحصر بفردی می باشد که آن را از سایر مساجد موجود در ترکیه متمایز کرده است. یکی از این عجایب، ستون آرزو بوده که در بخش غربی این مسجد قرار دارد. این ستون که با صفحات برنزی پوشیده شده، دارای یک دایره طلایی رنگ در وسط خود می باشد. افراد با قرار دادن دست خود درون این دایره طلایی، آرزو می کنند. یکی دیگر از عجایب مسجد ایاصوفیه، دایره های سحرآمیزی است که درون یک محوطه قرار گرفته اند. در این محوطه، یک دایره بزرگ در مرکز کشیده شده و دور آن را دایره های کوچکتر احاطه کرده اند. این دایره ها در دوران امپراتوری رومیان بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند و امپراتور برای تاج‌گذاری در این دایره بزرگ قدم می گذاشت.

شگفتی دیگر این مسجد، وجود درب های مرمرین و زیبا است که مخصوص ورود و خروج مقامات رسمی و اشراف بوده است. علاوه بر این وجود معماری های باشکوه، باب همایون، 4 جایگاه اذان، اتاق سلطان، موزه صوفیه و آبخوری های مرمر، از دیگر عجایب این مسجد کهن در ترکیه می باشند. گنبد زیبا و چشمگیر این مسجد نیز نگاه هر بیننده ای را در تور استانبول به خود جذب می کند. گنبد این مسجد، بسیار مرتفع بوده و ارتفاع آن به 55 متر می رسد. علاوه بر این، وجود تونل های زیرزمینی و احتمال کشف گنج های قیمتی در این مسجد نیز، دیگر شگفتی هایی بوده که توجه بسیاری از تاریخ نگاران و گردشگران را به خود جلب کرده است.

نمای داخلی مسجد ایاصوفیه

نمای داخلی از جنس آجر و مرمر بوده و از شگفتی های بسیاری برخوردار است. ارتفاع ستون های داخلی این مسجد تاریخی، به 20 متر رسیده و قطر هر یک، 5/1 متر می باشد. ستون های این مسجد با سنگ های مرمری و گرانیتی پوشانده شده که وزن آنها به 70 تن نیز می رسد. معماری این مسجد حاصل تلاش معماران در دوره بیزانس بوده و بسیار چشم نواز است. این مسجد دارای 107 ستون باشکوه و 9 درب ورودی می باشد. نمای داخلی مسجد ایاصوفیه منقش به آیه های قرآن، تصاویری از حضرت عیسی، حضرت مریم و چند فرشته می باشد. همچنین، استفاده از فلزات گرانبها و موزاییک های زیبا، از دیگر ویژگی های خاص  این مسجد تاریخی می باشد.

البته این مسجد در ابتدا کلیسای اعظم نام داشته و رومیان برای انجام مراسم تاج‌گذاری در این محل جمع می شدند. این کلیسا پس از سه بار مرمت و بازسازی تبدیل به مسجدی شد که در آن، از سنگ های مرمر و کاشی های سفید طرح دار استفاده شده بود. نمای داخلی این مسجد دارای نمادهای اسلامی مختلفی از قبیل محراب، مناره و مسجد می باشد.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه سال 360 میلادی در ترکیه، احداث شده و در ابتدا کلیسا بوده است. زمانی که حکومت به عثمانی ها رسید، آنها تصمیم گرفتند تا کاربری کلیسا را به مسجد تغییر دهند. عثمانی ها با دین اسلام، پا به این منطقه گذاشته و محمد فاتح با فتح استانبول، این کلیسا را تبدیل به مسجد کرد. این تغییر کاربری که در سال 1453 به وقوع پیوست، تغییراتی فراتر را با خود به همراه آورد. پس از آن، ساخت محراب ها، مناره ها و دیگر نمادهای اسلامی، این کلیسا را به مسجدی اسلامی تبدیل نمود.

تا قرن بیستم، این مسجد همچنان کاربری خود را حفظ کرد. البته این موضوع تا روی کار آمدن آتاتورک صادق بود و پس از آن، در سال 1935 آتاتورک مسجد ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرد. این بنا تا سال 2020 همچنان به صورت موزه باقی ماند اما در همین سال، دولت ترکیه تصمیم گرفت تا کاربری این موزه را به مسجد تغییر دهد. اگرچه بیشتر افراد این مکان تاریخی را به عنوان مسجد می شناسند اما بسیاری از گردشگران از آن به عنوان موزه و کلیسا دیدن می کنند. بنای داخلی این مسجد به صورتی طراحی شده که می توان در آن ترکیبی از معماری کلیسا و مسجد را به صورت همزمان مشاهده کرد.

ساعت بازدید مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یکی از مراکز گردشگری در استانبول ترکیه بوده که گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان، برای بازدید از این مسجد تاریخی به ترکیه سفر می کنند. این مسجد که پیش از این کلیسای رومیان بوده است، مورد توجه مسلمانان و مسیحیان است. سال های 2014 و 2015، این مسجد به عنوان پربازدیدترین مسجد تاریخی معرفی شد. در این سال ها، این مکان تاریخی توانست 47/3 میلیون بازدیدکننده را به خود اختصاص دهد.

این مسجد در فصل پاییز و زمستان، از ساعت 9 تا 17، آماده استقبال از بازدیدکنندگان محترم می باشد همچنین در فصل بهار و تابستان نیز، گردشگران می توانند از ساعت 9 تا 19، از مسجد ایاصوفیه دیدن نمایند البته برای بازدید از این مسجد تاریخی بازدیدکنندگان باید یک ساعت قبل از ساعت تعطیلی مسجد، نسبت به خرید بلیط اقدام نمایند. البته نکته ای که در بازدید از این مسجد تاریخی باید در نظر داشت، توجه به قوانین بازدید از آن است. بطور مثال، در برخی قسمت های این موزه، گرفتن عکس ممنوع بوده و تنها افرادی که دارای مجوز هستند، می توانند نسبت به ثبت عکس اقدام نمایند. بسیاری از تورهای گردشگری، روزهای شنبه تا پنجشنبه را بهترین فرصت برای بازدید می دانند؛ زیرا روزهای جمعه، مسلمانان، مراسمات خاصی را در این مسجد انجام می دهند که باعث ازدحام جمعیت و شلوغی می شود.

محراب مسجد

قیمت بلیط مسجد ایاصوفیه

مسئله مهم دیگری که در بازدید از این مسجد، مورد توجه گردشگران است، بهای بلیط آن می باشد. قیمت بلیط برای بازدید از مسجد ایاصوفیه 100 لیر می باشد البته کودکان زیر 6 سال و همچنین مهمانان وزارت گردشگری، نیازی به تهیه بلیط نداشته و می توانند به صورت رایگان، از این مسجد تاریخی بازدید کنند. جاذبه های این مسجد به قدری خیره کننده است که پیشنهاد می شود بازدیدکنندگان حدود دو ساعت از زمان خود را به گشت و گذار در این مسجد و تماشای زیبایی های آن، اختصاص دهند.

امیدواریم که از خواندن این نوشته لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و همنچنین تورهای گردشگری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. شما عزیزان همچنین می توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید