پل گلدن گیت یکی از سازه های شگفت انگیز و شاهکار انسانی است که در کشور آمریکا قرار دارد. این پل معلق با صلابت و استوار توسط مهندس مشهور و ماهری به نام «جوزف بی استراس» طراحی و در بین سال های 1937 تا 1964 میلادی ساخته شده است. پل یاد شده یکی از نمادهای اصلی شهر محسوب می شود از جاذبه های گردشگری آمریکا می باشد و معماری دقیق و حساب شده ای دارد. گلدن گیت را می توان به عنوان شاهرگ حیاتی آمریکا در حوزه حمل و نقل دانست چرا که محل عبور حدود 40 میلیون وسیله نقلیه در هر سال است. اغلب گردشگران در هنگام سفر به آمریکا از پل مذکور بازدید کرده و از آن عکس های خاطره انگیزی تهیه می کنند. گلدن گیت از نظر بسیاری از منابع جهانگردی و گردشگری به عنوان زیباترین پل دنیا شناخته می شود.

خودکشی در پل گلدن گیت

این پل یکی از پل های معلق است که در حدود 75 متر از سطح دریا فاصله دارد. به دلیل ارتفاع زیاد این پل بسیاری از افراد جهت خودکشی آن را انتخاب می کنند. افراد با قصد خودکشی به بالای آن می روند و خود را به داخل آب می اندازند. مدت زمان لازم جهت افتادن فرد از روی پل مذکور به داخل دریا در حدود 4 ثانیه است. این افراد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت به آب برخورد می کنند و اغلب آنها در همان لحظه از دنیا می روند. درصد کشته شدگان سقوط از روی گلدن گیت در حدود 98 است که این انگیزه ای قوی برای انتخاب آن جهت خودکشی به شمار می رود. طبق آمار تقریبا به طور میانگین هر دو هفته یک نفر به قصد خودکشی از گلدن گیت سقوط می کند. به طور کلی می توان گفت که میزان خودکشی از روی پل گلدن گیت بیشتر از سایر نقاط کشور آمریکا و حتی جهان است. در سال 2018 دولت آمریکا به جهت جلوگیری از خودکشی از روی گلدن گیت، شبکه ای توری در اطراف پل ایجاد کرده است.

مراحل ساخت گلدن گیت

مراحل ساخت پل گلدن گیت

ساخت در زمان رکود آمریکا صورت گرفت. این پروژه یکی از پرهزینه ترین پروژه ها در این کشور در زمان خود به شمار می رفت. این پل توسط بی استراس در سال 1933 طراحی شد و در سال 1937 کار آن به اتمام رسید. در ماه های آغازین پروژه، هوا برای ساخت پل مساعد نبود و این امر موجب برخورد کشتی باری به پروژه نیمه کاره پل و خسارات فراوان پروژه شد. ضد زلزله کردن پل یکی از چالش های مهم مراحل ساخت گلدن گیت بود که با برنامه ریزی دقیق و سعی و تلاش بسیار صورت گرفت. بی استراس در طی مراحل ساخت پل مذکور شبکه ایمنی متحرک را نیز به جهت جلوگیری از مرگ کارگران طراحی کرد. شبکه ایمنی مذکور در همان زمان از مرگ 19 نفر از کارگران ممانعت به عمل آورد؛ ولی باز هم 11 نفر از دست اندرکاران پروژه تا زمان افتتاح پل جان خود را از دست دادند.

پل گلدن گیت در شب

به جهت دارا بودن ساختاری خلاقانه و استوار یکی از نمادهای صلابت و شکوه آمریکا محسوب می شود. این سازه شگفتی آور در شب مه آلود نیز قابل مشاهده است چرا که رنگی خاص و متفاوت از رنگ های طبیعت (آسمان و دریا) دارد. رنگ گلدن گیت با نظر و تحقیق مهندسی معمار به نام «ایرونیگ مارو» به رنگ نارنجی بین المللی انتخاب شد. این رنگ، نارنجی مایل به قرمز است به گونه ای که برخی آن را به دلیل زنگ زدگی پل تصور می کنند؛ ولی این تصور درستی نیست. پل گلدن گیت با این رنگ خاص و معماری جذاب و شگفت انگیزش حتی در شب نیز شکوه و جلوه ای بدون وصف دارد. رنگ نارنجی پل در عین حال که با رنگ های آسمان و دریا ترکیب نمی شود ولی با محیط اطراف هماهنگی کاملی دارد. این مکان در شب یکی از جذاب ترین نقاط برای عکاسی به شمار می رود.

 

دلیل نامگذاری پل گلدن گیت

پل به جهت قرار گرفتن پل بر روی تنگه ای به نام گلدن گیت به این نام خوانده می شود. در صورتی که شنیدن این نام برای اولین بار پلی به رنگ طلایی یا زردرنگ را به ذهن متبادر می کند.

طول پل گلدن گیت

گلدن گیت یکی از طولانی ترین پل های جهان است که تا سال ها بعد از ساخت آن، رکورد بلندترین پل را به خود اختصاص داد بود. این پل اعجاب آور به جهت ارتباط آسان بین ایالت سانفرانسیسکو و شهرستان مارین احداث شده است و طولی معادل 2737 متر دارد.

معماری گلدن گیت

معماری پل گلدن گیت

معماری یکی از شگفتی های معماری در جهان به شمار می رود. این پل با دهانه ای بیش از 4200 فوت به عنوان طولانی ترین دهانه در بین پل های دنیا شناخته می شود. ساختار محکم این سازه شگفت انگیز مهندسی دنیا، به گونه ای است که با طول کابل های نگهدارنده آن می توان سه بار دور خط استوا را دور زد. این پل زیبا در طول چهار سال ساخته شده ولی فرایند ساخت برج آن در حدود سی سال به طول انجامیده است. پل مذکور از سطح آب دریا در حدود 75 متر ارتفاع دارد. گلدن گیت دو ستون دارد که ستون های آن دارای ارتفاعی معادل 227 متر هستند. یکی از نکات جالب در مورد پل گلدن گیت تفاوت طرح فعلی آن با طرح اولیه است. جوزف بی استراس طرح اولیه این پل را با ساختار بالا و پایین پی ریزی کرده بود. وی برای ستون های پل نیز طرح های متفاوتی با ساختار فعلی در نظر گرفته بود. در واقع طرح فعلی گلدن گیت مربوط به مهندسی به نام «الایس» است که به دلیل اخراج بدون تشریفات او از پروژه در گزارش پایانی نامی از وی برده نمی شود.

پل گلدن گیت در کدام شهر آمریکا است؟

پل بر روی اقیانوس آرام و به جهت ارتباط راحت و آسان بین سانفرانسیسکو و شهرستان مارین در شمال کالیفرنیا ساخته شده است. این پل روی تنگه گلدن گیت و در شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. گلدن گیت محلی برای عبور انواع اتومبیل، موتور، دوچرخه و عابران پیاده است و با احداث آن نیاز مردم به استفاده از قایق و کشتی جهت رسیدن به مارین برطرف شد. پل شش لاین جهت عبور وسایل نقلیه دارد؛ ولی برای تردد عابران پیاده و دوچرخه سواران فقط دو لاین در نظر گرفته شده است. پیاده رو اصلی این پل بخش شرقی آن است که در روزهای کاری و غیرتعطیل از ساعت 5 صبح تا 3:30 بعدازظهر برای عابران و دوچرخه سواران باز است؛ ولی از آن به بعد تا تاریکی هوا صرفا عابرین پیاده اجازه تردد دارند. پیاده رو شرقی در روزهای تعطیل از 5 صبح تا تاریکی هوا، فقط برای تردد عابرین پیاده و از آن پس برای عبور دوچرخه سواران باز است.

هزینه ساخت پل گلدن گیت

هزینه ساخت پل گلدن گیت

گلدن گیت یکی از پروژه هایی است که در دوران رکود آمریکا طراحی و ساخته شد. بسیاری از کارشناسان ساخت پل را پروژه ای غیر ممکن، غیر ضروری و هزینه بر می دانستند و با آن مخالفت می کردند. مسئولان وزارت جنگ پل را مانعی جهت تردد کشتی های جنگی می دانستند و به همین جهت با ساخت آن مخالف بودند. عموم مردم نیز از این امر مستثنی نبودند. اغلب مردم با آگاهی از طراحی پل، آن را پلی زشت و نازیبا می دانستند اما پل گلدن گیت پس از 4 سال به خوبی ساخته شد. در مراسم افتتاحیه حدود دویست هزار نفر تمام طول پل را به صورت پیاده طی کردند و افتتاح آن را جشن گرفتند. کل هزینه ای که برای ساخت پل صرف شده در حدود 35 میلیون دلار بوده که البته کمتر از هزینه پیش بینی شده است. امیدواریم که از خواندن این نوشته لذت برده باشد و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید