مصر یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین کشورهای دنیاست. نخستین شهرها و تمدن‌های جهان در این کشور شکل گرفتند و اولین پادشاهان بر مصر حکمفرمایی کردند. از این رو قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین سازه‌های باستانی دوران باستان در این منطقه واقع شده‌اند. جذابیت‌های این کشور موجب شده که گردشگران و علاقه مندان بسیاری آرزوی سفر به مصر و دیدن اهرام مصر را در سر بپرورانند. اهرام ثلاثه مصر مهم‌ترین سازه‌های به جا مانده از مصر باستان هستند. تا سال 2008 میلادی 138 هرم در کشور مصر کشف و به ثبت رسیده است. با این پیش زمینه قصد داریم بیشتر با اهرام مصر آشنا شویم.

تاریخچه اهرام مصر

اهرام مصر کاربردی آیینی داشتند و به عنوان آرامگاه عبدی فراعنه و همسرانشان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. قدیمی‌ترین هرم‌های مصری در شمال غربی شهر ممفیس و در سقاره بنا شده‌اند. در میان اهرام مصر، هرم جوز از همه قدیمی‌تر است. این هرم متعلق به شاه جوزر از سومین دودمان می‌باشد که توسط وزیر و دانشمند ایمهوتپ در آن زمان طراحی و ساخته شده است. هرم جوزر و کاخ‌های اطرافش کهن‌ترین سازه ساخته شده از سنگ تراش خورده به دست بشر هستند. شما عزیزان می توانید با شرکت اوج آرام تور مصر را با قیمتی مناسب و امکانات فوق العاده خریداری بکنید.

معروف‌ترین اهرام مصر مجموعه اهرام جیزه هستند که با نام اهرام ثلاثه نیز شناخته می‌شوند و در حومه شهر قاهره قرار گرفته‌اند. هرم جیزه بزرگترین سازه ساخته شده به دست بشر است. از این رو اهرام سه گانه مصر تنها سازه بازمانده از میان عجایب هفتگانه دنیای باستان هستند. از آنجا که مصریان باستان مردگان خود را در سمت غرب رود نیل به خاک می‌سپردند، تمام هرم‌ها به غیر از هرم کوچکی متعلق به دودمان سوم در طرف غرب رود نیل واقع شده‌اند.

هرم جدفرع

هرم جدفرع

هرم جدفرع در شمال تمام اهرام مصر و در منطقه ابو رواش واقع شده است. این هرم متعلق به جدفرع فرزند و جانشین شاه خوفو می‌باشد. امروزه تنها ویرانه‌ای از این هرم برجای مانده، اما با کاوش‌های انجام شده مشخص گردید که این هرم از نظر بزرگی در میان بزرگترین اهرام مصر جای می‌گیرد.

منطقه جیزه محل قرار گیری سه هرم اصلی و معروف مصر است. عموم مردم اهرام مصر را با این سه هرم می‌شناسند. اهرام ثلاثه مصر متعلق به خوفو، خفرع پسر و جانشین خوفو و منکورع پسر و جانشین خفرع و نوه خوفو است. از لحاظ ابعاد بزرگترین هرم متعلق به فرعون خوفو می‌باشد و بعد از آن هرم خفرع و کوچکترین آنها هرم منکورع قلمداد می‌شود.

با این اوصاف می‌توان هرم جیزه را محل دفن سه نسل از خاندان خوفو دانست. در این مجموعه هرم‌های کوچکی که با هدف خاکسپاری شهبانوان ساخته شده‌اند وجود دارد. علاوه بر این موارد سازه مشهور مجسمه ابوالهول برای پاسبانی از اهرام ثلاثه در این منطقه ساخته شده است.

ابو صیر

اهرام ابو صیر

در منطقه ابوسیر 14 هرم منتسب به دوره دودمانی پنجم قرار دارد. این اهرام از کیفیت ساخت پایین‌تری برخوردارند که نشان از افول قدرت اقتصادی فراعنه در آن دوران است. از نظر ابعاد این اهرام کوچکتر از اهرام ثلاثه هستند و با استفاده از سنگ‌های آهکی که در همان منطقه یافت می‌شدند، ساخته شده‌اند.

هرم‌های نیوسررع، ساحورع و نفریرکارع کاکای را می‌توان مهم‌ترین اهرام مصر در این منطقه دانست. تمامی این اهرام به جز هرم نفریرکارع کاکای ظاهری پلکانی دارند. در واقع پلکان هرم نفریرکارع کاکای پس از اتمام با استفاده از سنگ‌های کوچک‌تر پر شده تا یک هرم کامل را تشکیل دهد.

هرم پلکانی جوزر

هرم پلکانی جوزر

جوزر یکی از مطرح‌ترین فرعون‌های مصر از دودمان سوم است. او ساخت آرامگاه خود را به وزیر وقت ایمهوتپ سپرد. هرم پلکانی جوزر قدیمی‌ترین و نخستین هرم مصری است. در حقیقت جوزر را می‌توان پایه گذار ساخت مقبره‌ها و اهرام مصر دانست.

عجایب اهرام مصر

یکی از خاص‌ترین و عجیب‌ترین سازه‌های به جای مانده از تمدن‌های پیشین بشری، اهرام مصر یا اهرام ثلاثه است. این اهرام دارای قدمت و تاریخی کهن بوده و از نظر ساخت دارای ارزش معماری بسیار بالایی هستند. نکته بسیار قابل توجه در بحث ساخت اهرام دقت، ریزبینی و تکنیک خاص به کار رفته در ساخت هر یک از آنها است. به گونه‌ای که هنوز ابهامات بسیاری در خصوص سبک مهندسی و شیوه ساخت این اهرام باقی مانده است. ابهاماتی که تا کنون پاسخ دقیقی برای آنها یافت نشده است.

این پرسش‌ها از آنجایی نشات می‌گیرد که ساخت اهرام مصر آن هم به این شیوه خارق العاده در زمان‌های باستان و هنگامی که ابزار پیشرفته یا تکنیک پیچیده‌ای برای معماری وجود نداشته صورت گرفته است. همچنین برخی از این اهرام حتی پس از گذشت قرن‌ها بدون کوچک‌ترین آسیبی سالم و پابرجا مانده‌اند. علاوه بر این فرآیند تخریب هر یک از این اهرام مستلزم صرف ده‌ها سال زمان و به کارگیری ابزار و ماشین آلات پیشرفته است.

این مهم سبب شده تا گمانه زنی‌های بسیاری در رابطه با ساخت اهرام مصر ایجاد شود. به گونه‌ای که اعجاز ساخت این اهرام سبب شده تا برخی محققان و افراد محلی، موجودات فرازمینی را در روند ساخت آنها دخیل بدانند. گذشته از این ادعا که تا کنون به اثبات نرسیده است، واقعیت‌ها و عجایب حیرت انگیز بسیاری در خصوص اهرام وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

اهرام ثلاثه مصر

1. ساخت اهرام مصر به جهت حفاظت از مقبره‌ای خاص

مردم در مصر باستان اعتقاد قوی به زندگی پس از مرگ داشتند و گمان می‌کردند که انسان پس از مرگ به همین شکل دنیوی به حیات باز می‌گردد. به این جهت اقلام ضروری را با مردگان خود دفن می‌کردند. در آن زمان مقبره‌ها صرفا برای فراعنه و به منظور محافظت از جسم و روح آنها پس از مرگ ساخته می‌شد. یکی از عجایب اهرام مصر این است که هر کدام به منظور محافظت از مقبره فرعونی خاص ساخته شده است.

2. عدم استفاده از برده در ساخت اهرام

بر خلاف تصور عموم، مصرشناسان پس از تحقیقات گسترده بر روی نحوه ساخت اهرام مصر دریافته‌اند که نه تنها فراعنه کارگران خود را در ساخت این اهرام به بیگاری یا بردگی نمی‌گرفتند، بلکه آنها خود داوطلبانه در روند ساخت مشارکت داشته‌اند. این کارگران افرادی متخصص و آموزش دیده بوده‌اند که حقوق خود را به صورت روزمزد دریافت می‌کرده‌اند.

3. وجود دالان پیچ در پیچ و مکعب‌های اسرار آمیز درون اهرام 

یکی از اعجاز برانگیزترین عجایب اهرام مصر، وجود دالان‌های پیچ در پیچ متعدد در فضای درونی اهرام و نیز وجود سنگ های مکعبی شکل ۱۰۰ تنی در میانه هر یک از این مسیرها می‌باشد.

سازه مشهور ابوالهول

4. صرف زمانی معادل ۲۰۰ سال برای ساخت هر یک از اهرام

یکی از نکات قابل توجه در خصوص اهرام سه گانه مصر، مدت زمان ساخت هر یک از اهرام است. با توجه به وزن بالای هر سازه و نیز با توجه به آن که کارگران ابزار پیشرفته‌ای جهت ساخت و جا به جایی سنگ‌ها در اختیار نداشته‌اند، مراحل ساخت هر یک از این اهرام بیش از ۲۰۰ سال به طول می‌انجامیده است. با این وجود هرم بزرگ جیزه تنها در مدت زمان 10 تا 20 سال ساخته شده است.

5. قرارگیری کلیه اهرام کشف شده مصر در مسیر ستارگان

یکی از جالب توجه‌ترین حقایق کشف شده در مورد ۱۳۸ هرم مصر، نحوه قرارگیری این اهرام است. به گونه‌ای که هر یک از این اهرام در جهتی مرتبط با مسیر قرارگیری ستارگان ساخته شده‌اند، که بسیار قابل تامل است.

6. وجود سیستم تهویه هوا باستانی در فضای درونی اهرام

عجیب‌ترین مشاهده در رابطه با این بناهای ۴۰۰۰ ساله، وجود سیستم تهویه هوا به سبک باستانی در فضای درونی اهرام است. در ساخت این سازه‌های عظیم حفره‌هایی با زوایای خاص به گونه‌ای ماهرانه در داخل سنگ‌ها تعبیه شده است. وجود این حفرات موجب شده تا دمای فضای درونی این اهرام همواره ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.

کانال_های جریان هوا

7. ساخت هرم بزرگ جیزه منتسب به خوفو حول صندوقچه‌ای اسرارآمیز

مشاهدات باستان شناسان حاکی از وجود صندوقچه‌ای بسیار بزرگ در داخل هرم بزرگ اصلی مصر است. ابعاد این صندوقچه به حدی بزرگ است که مشخص می‌کند که از ابتدا در همان مکان قرار داشته و سپس هرم بزرگ حول محل قرارگیری آن ساخته شده است.

ارتفاع اهرام مصر

هرم بزرگ جیزه یا هرم خوفو با ارتفاع ۱۴۶٫۵ متر بزرگ‌ترین هرم مصر و بلندترین سازه دست بشر تا پیش از ساخته شدن برج ایفل است. با این وجود از نظر ابعاد این هرم را می‌توان بزرگ‌ترین ساخته دست بشر دانست. نمای بیرونی هرم خوفو سنگ آهک سفید بوده که سر تا سر آن را پوشانده بوده است. از این رو ظاهری صاف و یک دست داشته است.

سطح ناهمورا امروزی آن به سبب از بین رفتن لایه‌ی بیرونی به وجود آمده که مصالح داخلی آن محسوب می‌شود. هرم خفرع دومین هرم بزرگ مصر است. این هرم ۱3۶٫۵ متر ارتفاع دارد. اما از آنجا که شیب هرم با زاویه 53 درجه تندتر از هرم بزرگ خوفو با زاویه 51 درجه است، بلندتر به نظر می‌رسد. هرم منکورع با ارتفاع 65 متر کوچک‌ترین هرم در میان اهرام ثلاثه مصر است.

مقایسه ارتفاع هرم بزرگ جیزه با سایر بناها

امیدواریم که از خواندن این نوشته لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر برای بخش گردشگری و خرید تور و اخذ ویزا از طریق راه های موجود در وب سایت با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید. آرامش شما هدف ماست.

دیدگاهتان را بنویسید