کشور مصر یکی از مشهورترین کشورهای قاره آفریقاست که دارای مردم مسلمان و با فرهنگ است. این کشور به دلیل داشتن آب و هوای خاص و گرم، دارای منابع گیاهی خاصی است که زیبایی آن را چندین برابر کرده اند. کشور مصر در حال حاضر دارای جمعیتی بالغ بر 109 میلیون نفر می باشد که البته روز به روز به این جمعیت مردم اضافه می شود. اگر به تاریخ و تمدن علاقه مند هستید، حتما دوست دارید برای یک بار هم که شده به این کشور تاریخی سفر کنید. اما اگر شرایط سفر به این کشور را ندارید و یا می خواهید قبل از سفر با جزئیات این کشور آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تاریخچه کشور مصر

کشور مصر از جمله کشورهای تاریخی است که دوره های بسیار زیادی را طی کرده است تا امروز به یک کشور جمهوری تبدیل شده است. دوره هایی مانند فرعون، بیزانس، مملوکیان و … در این کشور وجود داشتند و هر کدام با یک شکست پایان یافتند. اگرچه تاریخچه مصر بسیار دور و دراز است، اما اشاره ای به آن خالی از لطف نیست.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کشور مصر اولین تمدن های بشری است. چرا که آثار سکونت مردم در کنار رود نیل این کشور دیده شده است. رود نیل به دلیل شرایط آب و هوایی به یکی از بهترین مناطق برای سکونت تبدیل شده بود. همین موضوع باعث شد تا چندین سال قبل از میلاد، بسیاری از جمعیت بشر به نزدیک رود مصر بروند و در آن جا زندگی کنند. این موضوع باعث شد اولین فرمانروایان در مصر در دوره قبل از میلاد در نزدیکی رود نیل فعالیت کنند.

دوره فراعنه یکی از دوره های باستانی فرمانروایی در کشور مصر است که کم و بیش ما ایرانیان با آن آشنا هستیم اما پس از شکست آخرین فرعون، دیگر این دوره باستانی از مصر تمام شد و یونانی ها، رومی ها و پس از شکست آن ها افراد خارجی بر مصر حکومت کردند.

در قرن هفتم میلادی، امپراتوری بیزانس توانست به شکست افراد خارجی در مصر، مجددا افسار حکومت را در این کشور در دست بگیرد. اما پس از آن نیز اعراب با شکستن امپراتوری بیزانس خودشان در این کشور حاکم شدند. پس از آن نیز عثمانی ها حکومت مصر را در دست گرفتند و تا سال ها در این کشور حکومت داشتند.

پس  از عثمانی ها نیز حکومت های مختلفی در کشور مصر حضور داشتند که هر کدام با شکست گروه بعدی، برکنار شدند و افراد جدیدی روی کار آمدند. اما پس از جنگ جهانی اول بسیاری از مردم اعتراض داشتند که چرا انگلیسی ها در کشورشان در حال حکومت است. همین موضوع باعث شد تا در نهایت این کشور به یک کشور مستقل شناخته شود. این تنها بخشی از تاریخچه این کشور بود که ذکر کردیم. امروزه این کشور مستقل و با اقتصاد خوب خودش، توانسته به یکی از کشورهای پیشرفته در آفریقا تبدیل شود.

تاریخچه مصر

مردم کشور مصر

مصر یکی از کشورهای آفریقایی است که دارای مردمی با فرهنگ خاص می باشد. جمعیت کشور مصر در هر سال در حال افزایش است؛ اما اکنون جمعیت این کشور در حدود 109 میلیون نفر می باشد. در آینده ای نه چندان دور، جمعیت این کشور افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث شده تا منابع کشور مصر دچار محدودیت زیادی شود. چرا که بسیاری از مردم مصر ترجیح می دهند که در امتداد رودخانه نیل زندگی کنند.

همین موضوع باعث ازدحام جمعیت در یک منطقه کوچک از کشور آفریقایی مصر می شود و خدمت رسانی به مردم را کاهش داده است. بنابراین، ممکن است در آینده ای نزدیک این کشور با بحران ازدحام بیشتر از حد در مدارس، بیمارستان و ساختمان های آپارتمانی در نزدیکی رود نیل مواجه شود.

دین اصلی مردم مصر، اسلام است. بیشتر از نصف مسلمانان این کشور سنی هستند و دارای فرهنگ های خاص خودشان می باشند. با توجه به اینکه دین اسلام از دیرباز در این کشور وجود داشته است، مراکز تحقیقاتی زیادی نیز در این کشور وجود دارند که در حوزه اسلام و دین فعالیت می کنند. اگر بخواهیم در مورد فرهنگ مردم مصر صحبت کنیم، باید به سنت ها و خرافات عجیب و غریبی که در میان مردم مصر وجود دارد، حرف بزنیم. مردم کشور مصر دارای فرهنگ و خرافات خاصی هستند که کمتر در کشورهای مختلف دیده می شود. اکثر مردم در این کشور زندگی قومی دارند و معمولا یک شخص بزرگ در هر قوم وجود دارد که احترام به آن واجب می باشد.

مصر و امکانات رفاهی آن

مردم مصر برای اینکه حال همدیگر را بپرسند، سر خود را تکان می دهند. تکان ندادن سر در کشور مصر به معنی بی احترامی است. یکی از زیباترین عقاید و رفتارهای مردم مصر این است که اگر درآمد خوبی دارند، به افرادی که درآمد کمتری دارند، کمک می کنند. این نوع رفتار تقریبا نزدیک به رفتار ما ایرانیان می باشد. حجاب مردم در کشور مصر آزاد است و می توانند با هر شکل و شمایلی در این کشور زندگی کنند اما معمولا مردم مصر به حجاب خود پایبند هستند.

نقشه کشور مصر

کشور مصر با داشتن شهرها و استان های متنوع و رود نیل، توانسته به یکی از بهترین کشورهای آفریقایی تبدیل شود. در عکس زیر نقشه کشور مصر و خصوصیات آن را مشاهده می کنید.

پایتخت کشور مصر

پایتخت کشور مصر، شهر قاهره است که از نظر ویژگی های رفاهی بسیار برای زندگی ایده آل می باشد. این شهر دارای جمعیت زیادی می باشد و بسیاری از مردم این شهر مشغول کشاورزی می باشند. همین موضوع نشان می دهد که راه کسب درآمد اکثر مردم در مصر، کشاورزی است. وجود امکانات رفاهی خوب، دسترسی به خدمات آموزشی، امکان کسب درآمد با سرمایه حداقل و … در این شهر باعث شده تا قاهره به یکی از شهرهای مهاجرپذیر مصر تبدیل شود.

البته جالب است که بدانید رئیس جمهور مصر در حال فعالیت برای این است تا بتواند یک شهر دیگر را به عنوان پایتخت مصر بسازد. این شهر به صورت اختصاصی به عنوان پایتخت کشور مصر ساخته می شود و امکانات رفاهی بسیار ایده آلی دارد. به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک، این شهر می تواند به قطب گردشگری و اقتصادی تبدیل شود. اما مشخص نیست که پایتخت جدید مصر چه زمانی راه اندازی خواهد شد.

اقتصاد کشور مصر

اقتصاد کشور مصر

اگرچه کشور مصر جزء کشورهایی است که از منابع طبیعی زیادی برخوردار می باشد؛ اما باز هم اقتصاد این کشور فقط بر پایه یک چیز استوار نیست. بیشتر مردم این کشور از بخش کشاورزی کسب درآمد می کنند. همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی در کنار رود نیل مشغول به کشاورزی باشند. در حال حاضر در این کشور حدود 28 میلیون نفر مشغول به کار هستند و در سال های آینده نیز نرخ بیکاری در این کشور پایین تر خواهد رفت.

از مزایای شرایط اقتصادی این است که در حال رشد بوده و با توجه به پیشرفت هایی که در این حوزه در این کشور ایجاد شده اند، به نظر می رسد که وضعیت اقتصادی کشور مصر در سال های آینده رشد بیشتری نیز خواهد داشت. در کشور مصر روزانه حدود 688 هزار بشکه نفت تولید می شود. این موضوع نفت خیز بودن این کشور را نشان می دهد.

منابع گاز زیاد در این کشور، باعث شده تا اقتصاد مصر قوی تر و بهتر شود. در حال حاضر، محصولات صادراتی زیادی در این کشور وجود دارند که از جمله آن ها می توان به محصولات پتروشیمی و نفت خام اشاره کرد. از دیگر محصولات صادراتی از این کشور به کشورهای دیگر، می توان به منسوجات، آهن آلات و پنبه اشاره کرد. اگرچه وضعیت اقتصادی این کشور برای تولید مناسب است؛ اما باز هم یک سری محصولات مانند ماشین آلات، مواد غذایی و … از کشورهای خارجی وارد این کشور می شوند.

وضعیت تولید در کشور مصر بسیار ایده آل است و خوشبختانه با دقت بسیار زیادی پیگیری می شود. به همین خاطر، تولید در این کشور بسیار پیشرفت کرده است و توانسته به یکی از کشورهای باتجربه در حوزه تولید محصولات مختلف تبدیل شود. با توجه به بررسی هایی که روی اقتصاد کشور انجام شده است، به نظر می رسد با نرخ تولید بالا و صادرات خوب در این کشور، می توان شاهد اقتصاد خوب آن بود. رشد اقتصادی در این کشور بسیار بالاست و در آینده ای نزدیک نیز دولت این کشور می تواند با پیگیری صادرات به صورت جدی، ارزش اقتصادی این کشور را به حد بالایی برساند.

سیاست کشور مصر

سیاست کشور مصر

سیاست کشور تا حدودی مانند کشور ایران است. این کشور از نوع جمهوری بوده و رئیس آن نیز با نام رئیس جمهور شناخته می شود. تحول در سیاست کشور مصر را می توان مربوط به سال 2005 دانست که در این زمان تغییرات زیادی در قانون اساسی ایجاد شد. از آن سال به بعد، رئیس جمهور می بایست از بین چندین کاندیدا انتخاب شود.

قبل از این زمان، لازم بود که شورای مردمی رئیس جمهور را انتخاب کنند. ولی حالا مردم برای انتخاب آن کاندیدا هستند. در کشور ایران، مردم هر 4 سال یک بار رئیس جمهور خودشان را عوض می کنند؛ اما در این کشور، تعویض رئیس جمهور و رای گیری برای آن هر 6 سال یک بار انجام می شود. رای مردم و نظر آن ها تاثیر بسیار زیادی روی انتخاب رئیس جمهور در این کشور دارد.

یکی از مهم ترین افراد در سیاست کشور مصر، نخست وزیر است. نخست وزیر این کشور در واقع رئیس دولت بوده و می تواند کارهای بسیار زیادی را در دولت انجام دهد. رئیس جمهور وظیفه تعیین نخست وزیر را برعهده دارد. این کشور نیز دارای شورای مردمی است که نام مجلس مردمی مجلس الشعبی می باشد. مردم می توانند نمایندگان شورای الشعبی را با رای خودشان انتخاب کنند.

10 نماینده نیز از سوی رئیس جمهور برگزیده می شود. به طور کلی، 454 نماینده در این مجلس حضور دارند که 10 نفر از آن ها توسط رئیس جمهور و 444 نفر از آن ها توسط مردم انتخاب می شوند. دوره مسئولیت نمایندگان مجلس الشعبی، 5 سال می باشد. پس از گذشت 5 سال مجددا رئیس جمهور و مردم وظیفه دارند که نمایندگان جدیدی را مشخص کنند.

به غیر از اینکه شورای نمایندگان مردمی در کشور مصر وجود دارد، یک مجلس مشورتی نیز در این کشور وجود دارد که با نام الشورا مشهور می باشد. این مجلس دارای نمایندگان کمتری است و تعداد آن ها به 264 نماینده می رسد. به طور کلی، 174 نفر از این نمایندگان با رای عمومی مردم انتخاب می شوند و 88 نفر آن ها نیز مطابق با نظر رئیس جمهور انتخاب خواهند شد. این مجلس نیز در تصمیم گیری امور کشور نقش مهمی را ایفا می کند.

شهرهای کشور مصر

قاهریه بزرگ ترین شهر کشور مصر و پایتخت آن است که بسیاری از فعالیت های اقتصادی در این شهر انجام می شود. اما شهرهای دیگری نیز در این کشور وجود دارند که دارای امکانات رفاهی خوب و زیادی هستند. در ادامه لیستی از شهرهای کشور آفریقایی مصر را به شما ارائه می کنیم؛ اما قبل از آن اجازه دهید تا در مورد برخی از شهرهای معروف و محبوب در این کشور صحبت کنیم.

اسکندریه یکی از شهرهای مهم کشور مصر است که دارای فضای دیدنی بسیار زیادی می باشد. این شهر به دلیل داشتن امکانات گردشگری، به یکی از شهرهای مسافرخیز در مصر تبدیل شده است. شهر جیزه از جمله شهرهای عجیب و غریب در مصر است که با معماری بسیار قدیمی می باشد. با مشاهده معماری این کشور احساس می کنید که به چندین سال پیش سفر کرده اید.

شبر الخیمه یکی دیگر از شهرهای کشور مصر است که دارای فضای اقتصادی و بسیار قوی است. یکی از مهم ترین ویژگی های این شهر این است که دارای مردمی با فرهنگ و متمدن می باشد. اگر به دنبال یک شهر لوکس و منحصر به فرد هستید، می توانید شهر پورت سعید را انتخاب کنید. این شهر دارای امکانات رفاهی بسیار ایده آلی است و به دلیل اینکه در سال های اخیر بازسازی شده است، جزء شهرهای لوکس مصر شناخته می شود. بنابراین، می توان به طور خلاصه شهرهای کشور مصر را به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

شهرهای کشور مصر

  • قاهره
  • اسکندریه
  • جیزه
  • قلیوبیه
  • پورت‌ سعید
  • سوئز
  • اقصر
  • دقهلیه
  • غربیه
  • اسیوط
  • اسماعیلیه
  • فیوم
  • شرقیه
  • اسوان
  • دمیاط
  • بحیره
  • منیا
  • بنی‌سویف
  • قنا
  • سوهاج
  • بحرالاحمر
  • جیزه
  • منفویه
  • قلیوبیه
  • کفرالشیخ
  • سینای شمالی
  • منیا
  • شرقیه
  • مطروح
  • قنا
  • دقهلیه
  • جیزه
  • کفرالشیخ
  • قلیوبیه
  • شرقیه
  • بحیره
  • سوهاج
  • دقهلیه

امیدواریم که از خواندن این نوشته لذت برده و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. شما عزیزان همچنین می توانید از طریق گذاشتن کامنت نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید