تحصیل در کانادا موضوعی است که برای بسیاری از افراد که فکر مهاجرت و رفتن از ایران را دارند، بسیار مهم بوده و به نوعی آرزوی یکسری از افراد می‌باشد. اگر شما بتوانید در کشور کانادا به تحصیل مشغول شوید آینده روشنی خواهید داشت. چراکه کانادا یکی از کشورهای بسیار مطرح و بین المللی بوده و روابط بسیار خوبی نیز با کشورهای اروپایی و کشور ایالات متحده آمریکا دارد. کشور کانادا تعداد بسیار زیادی مهاجر را هر ساله پذیرا می باشد. نرخ مهاجرت در این کشور ۲۲ درصد بوده و همچنین نرخ بیکاری آن نیز بسیار پایین و تنها عدد 6.5 درصد می‌باشد، این آمار مربوط به سال ۲۰۲۲ است. در صورتی که می خواهید برای تحصیل در کشور کانادا اقدام کنید و می خواهید در مورد این موضوع اطلاعات جامع و کاملی در تمامی جوانب در اختیار داشته باشید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید:

مهم‌ترین نکات در مورد تحصیل در کانادا

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز و دانشجو از سراسر دنیا به کشور کانادا جهت تحصیل مهاجرت کرده‌اند. از جمله مهمترین دلایلی که کشور کانادا را به کشور ایده آل جهت تحصیل در نظر جهانیان تبدیل نموده می‌توان به رشد بسیار مناسب اقتصادی، وجود قومیت ها و ملیت های متنوع در این کشور و همچنین خدمات شهری و اجتماعی مناسب و امنیت بسیار خوب کانادا اشاره کرد. همچنین هزینه های تحصیلی و زندگی در کشور کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای مشابه، بسیار کمتر بوده که خود یک نکته حائز اهمیت می باشد. دانشجویانی که بتوانند به تحصیل در کانادا مشغول شوند، این فرصت را خواهند داشت تا از بورسیه های تحصیلی استفاده کنند. همچنین می‌توانند در مقاطع ارشد و دکترا با فعالیت ضمن تحصیل هزینه های زندگی خود را به راحتی پوشش داده و درآمد مناسبی داشته باشند.

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کشور کانادا

از مزایای تحصیل در کانادا برای متقاضیان تحصیل در این کشور اخذ ویزای همراه می‌باشد. در نتیجه فردی که قصد مهاجرت به کانادا جهت تحصیل را دارد می تواند همسر، پدر و یا مادر خود را نیز به همراه خود ببرد. همچنین دانشجویانی که میخواهند در حین تحصیل خود کار انجام دهند، میتوانند با پشت سر گذاشتن یک سری مراحل به کار مشغول شده و بعد از اتمام تحصیل خود نیز یک گواهی مبنی بر کار پس از تحصیل در کشور کانادا اخذ کرده و در بازار مورد نظر خود مشغول به کار شود.

یکی دیگر از مزیت ها برای دانشجویانی که جهت تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند، این است که این افراد می‌توانند از طریق تحصیل برای خود اقامت دائم در کشور کانادا را اخذ کنند. همچنین همسران دانشجویان می‌توانند به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به فعالیت شوند. نکته حائز اهمیت این است که اخذ اقامت دائم در کشور کانادا، یک پروسه سه ساله داشته و باید به صورت کامل پشت سر گذاشته شود.

شرایط تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا، فرایند نسبتاً آسانی در مقایسه با سایر کشورهای رقیب کانادا دارد و همین موضوع باعث شده تا افراد بسیار زیادی علاقمند به تحصیل در این کشور شوند. هر ساله تعداد بسیار زیادی دانشجوی بین المللی از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت می‌کنند، دولت کانادا نیز علاقه دارد تا ظرفیت خود را جهت پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان مهاجر بالا ببرد. مهمترین آیتم ها جهت تحصیل در کشور کانادا که دانشجویان باید مد نظر قرار دهند مدرک زبان، اثبات توان مالی جهت تحصیل در این کشور و همچنین شرایطی است که دانشگاه‌های مختلف کانادا برای پذیرش مطرح می کنند که در ادامه به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

بررسی موضوعات مربوط به شرایط تحصیل در کشور کانادا

مهم‌ترین موضوع در بحث تحصیل در کانادا این است که اگر شما از یک دانشگاه معتبر پذیرش دریافت کردید، باید مدارک مربوط به پذیرش‌تان به دولت کشور کانادا ارائه گردد. همچنین در پایه‌های پایین تر، جهت تحصیل در مدارس کشور کانادا، فرد محصل حداقل باید چهار سال سن داشته باشد. همچنین مدارک مورد نیاز به همراه توصیه نامه از جمله شرایط اولیه تحصیل در این کشور می باشد. به‌علاوه اگر شخصی بخواهد در یک کالج در کشور کانادا تحصیل کند، باید مدرک دیپلم خود را به همراه ریز نمرات و معدل که از نظر کالج مورد قبول باشد را ارائه نماید. متقاضیان جهت تحصیل در مقطع لیسانس حتما باید معدل دیپلم آنها بالای ۱۴ باشد. همچنین برای تحصیل در مقطع کارشناسی لازم است تا معدل دیپلم بالای ۱۴ باشد. علاقه‌مندان به تحصیل در حوزه دکترا نیز باید یک مقاله علمی معتبر که در نشریات معتبر جهانی به چاپ رسیده باشد را ارائه کنند. همچنین در صورت وجود توصیه‌نامه باید آنها را نیز ارائه کنند.

شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا

آیتم بعدی که برای تحصیل در کشور کانادا حتما باید آن را مد نظر قرار دهید، بحث داشتن مدرک زبان معتبر است. کسانی که مدرک زبان معتبر نداشته باشند، پیش از آنکه وارد دانشگاه شوند باید دو ترم زبان بگذرانند. این موضوع از نظر مالی به صرفه تر است تا متقاضیان قبل از مهاجرت در ایران مدرک زبان خود را کسب نمایند. برای دوره کارشناسی، فرد متقاضی حتما باید نمره ۶ در آزمون آیلتس را کسب کرده باشد و در دوره کارشناسی ارشد حداقل نمره باید 6.5 در آزمون آیلتس باشد. همچنین اگر شما متقاضی دوره دکترا هستید حتما باید نمره بالای ۷ در آزمون آیلتس کسب کرده باشید.

توانایی مالی برای تحصیل در کانادا

یکی دیگر از آیتم های بسیار مهم جهت تحصیل در کانادا اثبات توانایی مالی فرد متقاضی می باشد. در حقیقت مدرک توانایی مالی همچنین به عنوان تمکن مالی نیز شناخته می شود. این مدرک توانایی شخص متقاضی را در تامین هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل در کشور کانادا نشان می‌دهد. این مدرک باید توسط فرد دانشجو جهت دریافت ویزای تحصیلی در کشور کانادا ارائه گردد.

هزینه های تحصیل در کشور کانادا

تحصیل در کانادا شامل یکسری هزینه‌های جاری زندگی و هزینه های مربوط به تحصیل و کسب علم می باشد. کشور کانادا یک کشور بسیار سطح بالا و مدرن در سراسر دنیا شناخته شده که در عین حال هزینه‌های زندگی بسیار پایینی دارد. در حالت کلی این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای هم‌رده خود مانند انگلستان، استرالیا و آمریکا از هزینه های زندگی و تحصیلی بسیار پایین تری برخوردار بوده و این یک حسن بسیار عالی برای متقاضیان این کشور می باشد. در سطح مدارس بسته به مدرسه هزینه های تحصیل نیز متفاوت می باشد.

اگر فرزند شما بخواهد در یک مدرسه دولتی تحصیل کند، چیزی در حدود ۱۰ یا ۲۵ هزار دلار هزینه مربوط به تحصیل را باید در نظر بگیرید. همچنین مدارس خصوصی این کشور نسبت به مدارس دولتی چیزی در حدود دو الی سه برابر بیشتر هزینه دریافت می کنند. یک نوع گرانتر از مدارس کشور کانادا مدارس شبانه روزی هستند که شهریه آنها چیزی در حدود ۲۵ تا ۴۵ هزار دلار در سال می‌باشد. از جمله آیتم هایی که می‌تواند این هزینه را کمتر یا زیادتر کند هزینه های مربوط به زندگی و اقامت دانش آموزان می باشد.

هزینه های تحصیل در کانادا

هزینه های تحصیل در کانادا

هزینه های تحصیل در دانشگاه های کانادا

اگر بخواهیم بحث هزینه های تحصیل در کانادا را در مورد دانشگاه‌ها بررسی کنیم، باید بگوییم که شهریه دانشگاه ها با توجه به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب می کنید و می خواهید در چه رشته و مقطعی تحصیل کنید می تواند بین ۷ هزار الی ۳۵ هزار دلار به صورت سالیانه متغیر باشد. از بحث شهریه دانشگاه که بگذریم مهمترین هزینه که به عنوان هزینه های جاری زندگی نیز می‌توان از آنها یاد کرد، هزینه مربوط به اقامت و مسکن فرد متقاضی است. قیمت ملک و یا اجاره در شهرهای مختلف کانادا با هم متفاوت است. به عنوان مثال اگر شما یک دانشگاه در شهر ونکوور یا انتاریو را انتخاب کنید، قطعا هزینه‌های مربوط به زندگی در مقایسه با یک استان مانند نیوبرانزویک بیشتر خواهد بود.

سطح زندگی در شهری مانند ونکوور بالاتر بوده و در عین حال هزینه‌های آن نیز بیشتر می باشد. به صورت میانگین در کشور کانادا باید در ماه چیزی در حدود ۱۵۰۰ الی ۲۵۰۰ دلار هزینه اجاره خانه در نظر بگیرید. از جمله مواردی که می‌تواند این رقم را کمتر و بیشتر کند، این است که امکانات و متراژ و همچنین موقعیت خانه شما به چه صورت باشد. بسیاری از دانشجویان برای آنکه در هزینه های خود صرفه جویی کنند، ترجیح می دهند تا دوران تحصیل خود را در خوابگاه سپری کنند. اگر شما یک خوابگاه دانشجویی را برای اقامت انتخاب کنید، هزینه شما به چیزی در حدود سه الی هفت هزار دلار در ماه کاهش پیدا میکند.

هزینه زندگی در کانادا

جدای از مواردی که به آنها اشاره کردیم جهت تحصیل در کانادا یکسری هزینه‌های جاری دیگر مانند خوراک، موارد تفریحی و سرگرمی، پوشاک و همچنین ارتباطات وجود دارد که حتماً باید آنها را در نظر بگیرید. طبق اعلام دولت کشور کانادا هر شخص به صورت متوسط حدود ۱۰ هزار دلار در سال هزینه دارد. به بیان دیگر می‌توان اینطور گفت که شما جدای از اجاره مسکن چیزی در حدود ۷۰۰ هزار دلار در ماه هزینه خواهید داشت که این رقم کاملا به مدیریت شما از نظر اقتصادی باز می گردد. به عنوان مثال شما می توانید اکثر خرید های خود را از فروشگاه هایی که تخفیف های حراجی اعلام می‌کنند خرید کنید. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های جاری شما به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. همچنین یک نکته مثبت در بحث اجاره منزل وجود دارد و آن این است که دولت کانادا، هیچ هزینه‌ای را مبنی بر مالیات از فرد مستاجر دریافت نمی کند.

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا، به این دلیل برای بسیاری از مهاجران و دانشجویان بین المللی جذاب است که امکانات تحصیلی و دانشگاهی در این کشور جایگاه ویژه ای دارد. بر اساس رتبه بندی های جهانی کشور کانادا جزو عناوین نخست در بحث تحصیلی بوده و از میان ۵۰ دانشگاه برتر سراسر دنیا ۳ دانشگاه برتر برای کشور کانادا می باشد که این سه دانشگاه به ترتیب دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا نام دارند. در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی چند مورد از برترین دانشگاه‌های این کشور بپردازیم:

دانشگاه تورنتو کانادا دانشگاهی مناسب برای تحصیل در کانادا

یکی از بهترین و سطح بالا ترین دانشگاه ها جهت تحصیل در کانادا دانشگاه تورنتو می ‌باشد. این دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه این کشور شناخته شده و از نظر اشتغال فارغ التحصیلان، در میان تمامی دانشگاه های موجود در این کشور رتبه اول را دارد. این دانشگاه با دانشگاه اقتصاد کانادا ارتباط بسیار نزدیکی داشته و رقابت میان آنها نیز بسیار بالا می باشد. همچنین از نظر رتبه بندی جهانی دانشگاه تورنتو در میان ۳۰ دانشگاه برتر دنیا طبقه بندی می گردد.

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در کانادا، دانشگاه مک گیل است که در شهر مونترال قرار گرفته و از نظر سطح آموزشی بسیار عالی می باشد. این دانشگاه چیزی در حدود ۴۰ هزار دانشجو داشته و بسیاری از نخبه های جهانی نیز در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند. مک گیل هر ساله به عنوان یکی از به‌نام ترین دانشگاه ها در کشور کانادا انتخاب می‌شود. سطح علمی در این دانشگاه به قدری بالاست که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه در حوزه‌های مختلف جایزه نوبل کسب کرده اند.

دانشگاه آلبرتا کانادا

یکی دیگر از دانشگاه های معتبر جهت تحصیل در کانادا، آلبرتو نام دارد که به عنوان هفتاد و هشتمین دانشگاه برتر در سراسر دنیا شناخته می شود. این دانشگاه همچنین جزو پنج دانشگاه برتر کشور کانادا بوده و در شهر ادمونتون ایالت آلبرتا قرار گرفته است. در حال حاضر چیزی در حدود ۴۰ هزار دانشجو در رشته های مختلف در این دانشگاه معتبر در حال تحصیل هستند.

دانشگاه آلبرتا کانادا

دانشگاه آلبرتا کانادا

بهترین دانشگاه برای تحصیل در کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی دیگر از بهترین انتخاب ها جهت تحصیل در کانادا می باشد. این دانشگاه چیزی در حدود ۶۵ هزار دانشجو داشته و کمپ های آن در دو شهر معروف لونا و ونکوور واقع شده‌اند. از نظر سطح تحصیلی و جایگاه علمی می‌توان گفت که بریتیش کلمبیا در میان ۵۰ دانشگاه برتر سراسر دنیا طبقه بندی شده است. پذیرفته شدن در این دانشگاه اصلا کار آسانی نبوده و سطح علمی بسیار بالایی از دانشجو می طلبد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه مونترال کانادا

یکی دیگر از بهترین انتخاب ها جهت تحصیل در کانادا دانشگاه مونترال است که در شهر مونترال واقع شده است. این دانشگاه در میان دانشگاه های برتر سراسر دنیا رتبه ۱۳۶ را به خود اختصاص داده است. برنامه های آموزشی و تحصیلی در این دانشگاه بسیار ایده آل می‌باشد. این برنامه های مختلف و متنوع که تعداد آنها چیزی در حدود ۶۰۰ مورد می باشد، شرایط بسیار ایده آل را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

دانشگاه کوئین کانادا

کوئین یکی دیگر از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل در کانادا می باشد که در شهر کینگستون ایالت انتاریو واقع شده است. این دانشگاه در اواسط قرن ۱۹ و سال ۱۸۴۱ راه اندازی شده و به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها در زمینه تحقیقات در کشور کانادا، به حساب می آید. جایگاه علمی این دانشگاه بسیار بالا بوده و در میان برترین دانشگاه های سراسر دنیا رتبه ۱۳۲ را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه کوئین کانادا

دانشگاه کوئین کانادا

از دیگر دانشگاه های برتر کشور کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه انتاریو غربی
  • دانشگاه کویین در کینگستون
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه سیمون فریزر
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه دالهوزی
  • دانشگاه ویکتوریا
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه ساسکچوان
  • دانشگاه یورک ویل
  • دانشگاه کبک
  • دانشگاه گلف
  • دانشگاه مانیتوبا

رشته های مورد نیاز و پردرآمد در کانادا

افرادی که تحصیل در کانادا را به عنوان هدف خود در نظر می‌گیرند، معمولاً قصد اخذ اقامت دائم در این کشور را نیز دارند. با توجه به همین موضوع شناخت اینکه چه شغل ها و رشته هایی به عنوان رشته های مورد نیاز و پردرآمد در کشور کانادا هستند، بسیار حائز اهمیت می باشد. با توجه به اینکه کشور کانادا نسبت به جمعیتش بسیار گسترده است، بازار کار بسیار جذاب و رو به رشدی دارد. کشور کانادا از نظر اقتصادی و در بحث اشتغال بسیار ایده‌آل بوده و معمولاً افرادی که دوران تحصیل خود را به اتمام می رسانند، به راحتی می توانند در بازار کار مرتبط با رشته‌شان مشغول به فعالیت شوند.

با توجه به آمار و نظر کارشناسان این حوزه، بهترین حوزه‌ها جهت اشتغال در کشور کانادا حوزه‌های مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی و همچنین حوزه بهداشت و درمان می‌باشد. با توجه به همین موضوع اگر در رشته هایی مرتبط با حوزه های نامبرده شده تحصیل می کنید، قطعاً آینده شغلی شما در کشور کانادا تضمین شده است.

معرفی ۱۰ شغل برتر در کشور کانادا

یکی از پردرآمدترین کار ها در کشور کانادا شغل وکالت است. یک شخص که در رشته حقوق تحصیل کرده و به عنوان وکیل شناخته می‌شود، می‌تواند به صورت ماهانه چیزی در حدود ۹ هزار دلار در درآمد داشته باشد. از دیگر شغل‌های پردرآمد که به صورت میانگین چیزی در حدود هشت هزار و ۵۰۰ دلار درآمد دارند، می‌توان به مهندسی تاسیسات و مهندسی منابع آب و برق اشاره نمود. یکی دیگر از شغل های بسیار پرطرفدار که امروزه قشر وسیعی از مهاجرین از کشور ایران را نیز تشکیل میدهند، شغل پرستاری است. در کانادا یک پرستار به صورت میانگین می تواند در هر ماه چیزی در حدود شش هزار و ۶۰۰ دلار درآمد داشته باشد. همچنین از دیگر شغل هایی که به صورت میانگین چیزی در حدود ۵ الی ۴ هزار دلار برای شما درآمد ایجاد می‌کند، می‌توان به مدیر دفتر، مدیریت جنگلداری و چوب بری، مدیر بازاریابی، مدیریت مالی، مشاوره املاک، مدیر منابع انسانی و حسابدار مالی اشاره کرد.

کار کردن حین تحصیل در کانادا

دانشجویانی که تحصیل در کانادا را انتخاب می کنند، این مزیت را در اختیار دارند تا در دوران دانشجویی خود برای تامین هزینه ها و همچنین سرگرم شدن و ارتباط گرفتن بهتر با جامعه، به فعالیت های اقتصادی نیز مشغول شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دولت ها به دانشجویان بین المللی اجازه کار نمی‌دهد، اما کشور کانادا اینگونه نمی باشد. به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در کنار تحصیل به فعالیت‌های اقتصادی نیز مشغول شوند. دانشجویانی که به تحصیل در کشور کانادا مشغول هستند می‌توانند به صورت پاره وقت در دانشگاه خود مشغول کار شوند. همچنین اگر بخواهند می توانند در خارج از محیط دانشگاه نیز در هفته ۲۰ ساعت فعالیت اقتصادی و تجاری داشته باشند. همچنین دانشجویان در تعطیلات تابستان و تعطیلات مربوط به بین دو ترم می توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

البته کار کردن در کنار تحصیل در کشور کانادا دارای یکسری شرایط است و یکی از مهمترین این شرایط داشتن ویزای تحصیلی و همچنین تحصیل به صورت تمام وقت در یک دانشگاه معتبر این کشور می ‌باشد. این نکته بسیار مهم است که دوره آموزشی که شما در آن شرکت کرده‌اید، باید حداقل ۶ ماه زمان داشته باشد و باید بعد از گذراندن دوره مدرک آن را نیز دریافت نمایید. برای کارهای دانشجویی در کشور کانادا معمولاً بالای ۱۸ دلار در ساعت دستمزد در نظر گرفته می شود. این دستمزد شاید آنقدر ها زیاد نبوده و نمی توان با آن یک زندگی مرفه داشت، ولی قطعاً بسیاری از نیازهای شما در دوران تحصیلی را پوشش می دهد. همچنین باعث می شود تا شما روزگارخوش تری را در دوران تحصیل در این کشور جذاب داشته باشید.

شرایط خوابگاه های دانشجویی در کانادا

یکی دیگر از مواردی که در دوران تحصیل در کانادا باید به آن توجه داشته و در مورد آن اطلاع داشته باشید، شرایط مربوط به زندگی در خوابگاه می‌باشد. دانشجویانی که از سراسر دنیا به کشور کانادا جهت تحصیل مهاجرت می کنند، می توانند از خوابگاه ها، خانه های شهری و یا ساختمان هایی که درون دانشگاه تعبیه شده اند به عنوان مکان زندگی استفاده کنند. همچنین این امکان وجود دارد تا در اقامتگاه های خانگی و یا یک سری خانه ها که به عنوان میزبان دانشجو شناخته می‌شوند، زندگی نمایند. اگر شما به همراه یک خانواده در یک خانه زندگی کنید، این فرصت را خواهید داشت تا با فرهنگ کشور کانادا بهتر آشنا شده و در زمینه های مختلف راهنمایی دریافت نمایید.

خوابگاه های دانشگاه‌های کانادا

خوابگاه های دانشگاه‌های کانادا

قطعاً زندگی در خوابگاه مزیت‌های مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان به هزینه های بسیار پایین تر و همچنین کمتر شدن حس دوری از اقوام اشاره کرد. به طور میانگین فرد دانشجو باید چیزی در حدود ۴۰۰ و ۸۰۰ دلار در ماه برای هزینه خوابگاه خود در نظر بگیرد. همچنین در صورتی که خوابگاه درون دانشگاه و یا در مکانی در نزدیکی دانشگاه واقع شده باشد، این هزینه ها می تواند بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان شما می توانید با کارشناسان اوج آرام در ارتباط باشید.

منبع :

https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/study-canada.html

دیدگاهتان را بنویسید